Egyre fokozódik a feszültség a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterversenyen! Szűkül a mezőny, a szombati pécsi középdöntőt követően azonban újabb magyar versenyzőnek drukkolhatunk! Cser Ádámot épp egy partitúra tanulmányozásától vontuk el egy kis beszélgetésre.
– Sokan nem tudják pontosan, hogy miért fontos a karmester. Mi történne, ha egy profi zenekar dirigens nélkül kezdene egy szimfóniába?
– Mindenféle irányítás nélkül el sem indulna a zene. A játék stílusához, arányaihoz, az erejéhez, a milyenségéhez kellenek a karmester döntései. A dirigens ízlésén és lelkületén múlik, hogy miként szólal meg a melódia.
– Hol karmesterkedik az év nagy részében?
– A Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója vagyok, és a szolnoki szimfonikus zenekar karmestere.
– Milyen elvárásai vannak, mit hozhat egy ilyen vetélkedés?
– Csak a dobogó jelent igazi sikert. Nemzetközi szinten pozicionálja az embert, minőségi fellépési lehetőségeket teremt.
– Az első fővárosi szűrőt követően 15-en jutottak el Pécsre a középdöntőbe. Hogyan lehet megítélni, hogy ki milyen dirigens?
– Leginkább azzal mérhető, hogy a zenekar hogyan reagál a tevékenységére. Mert a legnehezebb azt elérni, hogy a zeneművészek úgy játszanak, ahogyan ő vezényel. Lényeges továbbá, hogy a zsűri ízléséhez, elvárásaihoz menyire passzol egy-egy versenyző zenei mentalitása.
– Ha minden jól megy, hogy képzeli el az életét öt év múlva?
– Szeretném, ha a színházi munka mellett minél több és jobb szimfonikus zenekari feladatom lenne. Egyébként valami már elkezdődött, két hét múlva Ecuadorba utazom a Nemzeti Szimfonikus Zenekarral, az Operaházban lesz előadásom és idén több bérletes hangversenyen is szerepelek az országban.
– A pécsi Kodály Központ kicsit talán megdobogtatja a szívét, hiszen annak a Cser Miklósnak a fia, aki másfél évtizeden át volt a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója…
– Sok szállal kötődöm Pécshez, nem csak édesapám révén, hiszen bátyám, az operaénekes Cser Krisztián is többször szerepelt már Pécsett, a Pécsi Nemzeti Színházban. Sőt, a nagymamám, Cser Tímea operaénekesnő is hosszú éveken át többször volt itt főszereplő, jómagam pedig jártam itt fesztiválokon a Viktória kórussal, és édesapámat helyettesítettem ifjúsági koncerteken.
– Mi kapcsol ki egy karmestert?
– Engem a főzés, mely nagyon hasonlít a vezényléshez, hiszen az arányokon, a megfelelő pillanaton van a hangsúly, az egyéni ízlésen, a stílusérzéken.
– Mi az eddigi legjobb „ételszimfóniája”?
– Mozart Requiem-jét vezényeltem Szegeden, és a zenekart, valamint a teljes stábot megvendégeltem utána – közmegelégedésre – egy magam készítette marhapörköltre.
[su_box title=”Otthonos a színházi világban” style=”soft” box_color=”#9f4f19″]Cser Ádám 1979-ben született Bagdadban. Bátyja, Krisztián operaénekes, húga, Kinga a filmes szakmában dolgozik. Budapesten és Bécsben tanulta a vezénylést, emellett zongorán játszik. 2008-tól a zalaegerszegi színházban, 2010-től a szolnoki teátrumban vezényelt, 2003-tól karnagya a Viktória kórusnak. 2012-től a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, emellett a szolnoki szimfonikus zenekar karmestere. Dolgozott a Bárka és a Vígszínházban is karmesterként, operavizsgákat dirigált a Zeneakadémián. Felesége, Herczenik Anna operaénekes. 15 hónapos a kisfiuk, Ármin.[/su_box]
(x)