A pécsi vasútállomás felújítását 2009-ben kezdte el a MÁV, a renoválás korántsem volt azonban teljes: a vasúttársaság csupán szerkezetileg erősítette meg az épület egyes elemeit. A tetőt és födémszerkezetet, valamint az utasváró-csarnok kupoláját javították meg.
Ez utóbbi munkálat miatt fel is állványozták a csarnokot, az ácsolat annak ellenére ma is ott éktelenkedik az épületben, hogy már nyár végére ígérték ennek elbontását – az örökségvédelmisek közben cáfolják az állami óriáscéget.
Imre Lászlóné, a MÁV Zrt. területi szóvivője szerint a csúszásnak az az oka, hogy a műemlékvédelmisek „falkutatást kértek azért, hogy kiderüljön, esetleg van-e valami műemlék-jellegű dolog, ez a munka azonban elhúzódott. Emiatt nem történt még meg a bontás, s még hátravan a tisztasági festés is a fogadócsarnokban.”
Baranya Megyei Kormányhivatal Kulturális Örökségvédelmi Irodája ezzel szemben megkeresésünkre írásban úgy tájékoztatott, hogy az épület teljes körű felújítására 2009-ben kiadott építési engedélyt az építtető kérésére 2010. január 14-én módosították. A hivatal szerint a kérelmező MÁV az építési munkák ütemezését kérte, amely szerint az első ütemben a központi utascsarnok feletti födém- és tetőszerkezet-átalakítási munkáit, második ütemben a fennmaradó teljes épület átalakítási, felújítási munkáit kívánja elvégezni. Az első ütem kivitelezési munkái 2010 szeptemberére befejeződtek.
A MÁV Zrt. a szóban forgó csarnok belső festése ügyében 2010. augusztus 16. napján új kérelemként örökségvédelmi hatósági engedély iránti kérelmet nyújtott be. Ám az újabb engedély kiadásához szükséges feltételeket a megadott határidő kétszerese alatt sem teljesítette a vasúttársaság, hosszabbítást sem kért, így az eljárást 2010. október 25-én kénytelenek voltak megszüntetni.
A hivatal álláspontja szerint telefonon is többször kérték az építtetőt, majd november 11-én pótolták a hiányzó dokumentumot, így a fellebbezési határidő leteltét követően a hatósági engedély kiadásának nem volt akadálya, s december 28-án megkapták az engedélyt a festésre.
Az iroda szerint az engedély kikötései között – a MÁV álláspontjával szemben – falkutatási munkákra vonatkozó előírás nem szerepelt.
A történethez hozzátartozik, hogy a felállványozott állomást időközben irodalmi alkotásban is megörökítették: az Európa Kulturális Fővárosa program keretében Pécsett alkotó külföldi művészek baranyai megyeszékhelyről írt naplóbejegyzései között egy helyütt kitérnek állványerdőben úszó állomásra is.
A lengyel Krzysztof Varga 2010 áprilisában járt Pécsett, s a 22xPécs című könyvben szereplő írásában úgy fogalmaz, hogy a pécsi pályaudvar nem lepte meg, lévén Európa ezen szegletében a pályaudvarok rendszerint bűzlenek és lehangolóak – ismerve a Keletit. Pécsett azonban szerinte „a gépolaj szagát, melyet magukba szívtak a falak…, most brutálisan elnyomja a friss deszkaállványzat friss illata”.
E tekintetben nem is történt változás, s a MÁV szóvivője nem tudott arra válaszolni, hogy mégis mikorra várható a festés befejezése, s ezzel együtt a faácsolat elbontása.