Egy időben nagyon szerettek volna Pécsre helikopter-leszállópályát építeni. Nem mintha szükség lett volna rá. Főleg nem azokon a helyeken, ahova azt tervezték.
Mint az közismert, Pécsnek egy helikopter-leszállópályája van, a klinika tetején, amit a pécsi légimentők hasznának. Ez így rendben is van. Azt azonban sokan nem tudják, hogy Pécsett több mint fél évszázad alatt többször felmerült egy olyan lehetséges helikopterállomás felépítése, mely nem csak a légimentők, hanem a katonai és magángépek számára is hasznosítható lehetett volna.
Az ötlet pontosan olyan volt, amilyennek első hallásra most tűnik: elrugaszkodott. Főleg akkor furcsállhatjuk a szocializmus alatti pécsi helikopterállomás tervét, ha megnézzük, hogy milyen helyek jöttek szóba az évtizedek során a létesítmény lehetséges helyszíneiként. Azt azonban érdemes előre tisztázni, hogy a helikopter-leszállóról konkrét építési tervek, tények, bővebb információk nem kerültek napvilágra, feltehetően azért, mert csak ötletszinten létezett az álomprojekt, melyet egyébként a korabeli pécsiek is csak amolyan pletykaként ismertek.
Helikopterek a Rókus-dombon?
Először 1963-ban bukkant fel a leszállópálya ötlete az akkori Dunántúli Naplóban, egy Rókus-dombot és környékét érintő fejlesztésekkel (például a Rókus utcai panelházak megépítésével és útépítésekkel) kapcsolatos cikkben. Egészen pontosan ezt írják, és csak ezt: „A Rókus-dombon jelölték ki a tervezők a későbbi helikopterállomás helyét”.
Egyéb információt nem árul el a cikk szerzője, de az szinte biztos, hogy ha az álom megvalósult volna, a Rókus-domb nem biztos, hogy ma a művészeti gimis diákok és a kutyájukat futtató környékbeliek kedvenc gyülekezőhelye lenne. Egy kis érdekességre felhívnánk még a figyelmet ebből a cikkből, mely ugyan nem kapcsolódik a leszállópályához, viszont legalább annyira „érdekes ötlet” volt. Ilyen felújítást akartak a mai Hungária utcán, azaz a korábbi Doktor Sándor utcában:
„A Doktor Sándor utca tovább szélesedik és három helyen is aluljáróval oldják meg a közlekedést, hogy a gyalogosforgalom ne zavarja a gépkocsikat.”
Helikoptereket a Kálvária-kápolna mellé?
Több mint 10 év alatt semmi nem lett a Rókus-domb helikopter-leszállópályájából, de úgy tűnik, hogy ennyi idő sem volt elég ahhoz, hogy teljesen elfelejtsék a dolgot. Az 1976-os pécsi Országos Közlekedési Kiállítás kapcsán merült fel – olyan helyi fejlesztések mellett, mint például a pécsi libegő –, hogy Pécsett helikopterek számára leszállópályát építsenek. Ekkor azonban már nem a Rókus-domb volt a kiszemelt helyszín, hanem a Kálvária-domb!
„A dombtető pazar gondolatokat szült az évtizedek folyamán. Volt szó arról, hogy itt kellene megépíteni a mecseki kötélpálya indítóállomását. Az is szóba került, hogy helikopterállomást lehetne idetelepíteni. Akadtak, akik csillagdát láttak volna itt szívesen […] a domb nyugati, Hunyadi útra lefutó lejtőjére teraszosan épített szállodát képzeltek el, a másik oldalra pedig kétszintes sorházakat, s ezek együttesen nyakláncszerűen övezték volna a dombot” – írja a lap 1975-ben.
Nehezen tudjuk elképzelni, hogy a Kálvária-kápolna mellett miként festett volna egy kisebb légikikötő, de az biztos, hogy a több évszázados múltra visszatekintő kis templom mellett rendre felbőgő helikopter-rotorok zaja nem lehetett ideális senki számára.
A terület, melyet ekkor kiszemeltek a projekt számára, egy magántulajdonban lévő 400 négyzetméteres placc volt a kápolna mögött, melyet külföldi tulajdonosai felajánlottak a városnak, de az üzlet nem köttetett meg. Sokan egyébként a helikopterállomás helyett egy lehetséges park kialakítását várták ezen a helyen, ez azonban akkor szintén nem történt meg.
Helikopterállomás a pécsújhegyi sportpálya helyére?
Eltelt több mint 10 év, a pletykák 1988-ra már nem a Rókus-dombról, és szerencsére nem a Kálvária-dombról szóltak, mint lehetséges helikopterállomásról, hanem Pécsújhegyről, ahol az akkoriban teljesen kihalt, nem használt helyi sportkomplexumot szerették volna a szóbeszéd szerint leszállópályává alakítani. A másik pletykált opció az volt, hogy fűrésztelepet csinálnak a sportpályából.
Az, hogy miért érezték szükségesnek egyesek a korabeli pécsi városvezetésben, hogy ezekre a fenti helyekre jó ötlet helikopter-leszállópályát építeni, a mai napig rejtély.