Egyre többen ismerik fel évről évre, milyen fontos szerepet játszik a kereskedelemben a Békéltető Testület, ahová gyakorlatilag minden olyan panaszos üggyel fordulhatunk, amit a szolgáltatóval nem sikerült elsimítani. Évente több száz üggyel foglalkoznak, de tennivalójuk szerencsére egyre kevesebb van.
Körülvesznek minket a csalók, próbálnak csőbe húzni a vásárláskor, hibás termékeket ránk sózni. Ahelyett, hogy magunkban füstölögve átkoznánk a sorsot, felkereshetjük azt a szervezetet, ami segít, hogy saját igazunkat érvényre juttathassuk.
A testületről minden információt itt talál: KLIKK!
Bércesi Ferenc, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Baranya Megyei Békéltető Testület elnöke elmondta, tavaly közel négyszáz ügy került hozzájuk, ez nem kevés, de valamelyest kevesebb a kérelem, mint az azt megelőző években. Tanácsadás miatt viszont sokkal többen keresik meg őket, az érdeklődők száma megduplázódott.
– Fejlődött a vállalkozások panaszügyintézése, ügyfélszolgálati, tájékoztatási munkája. Egyre jobban ismerik a fogyasztók is a jogaikat. Ennek ellenére még mindig több trükkös árusítással volt dolgunk – mondta lapunknak. – Ilyenek például az egészségügyi felmérésekkel kapcsolatos árubemutatók, ahová célzottan az idősebb korosztályt hívják meg, majd megállapítják, hogy az állapotuk erősen indokolttá teszi a szervezők által forgalmazott – a célra persze alkalmatlan – termék megvásárlását – mondta el véleményét az elnök.
Bércesi elmondta, időnként felbukkannak a házaló vállalkozók, akik bekopogtatnak a panellakásokba, nyílászárók javításával kapcsolatban előleget kérnek, majd eltűnnek, elérhetetlenné válnak. Ezeknél is a nyugdíjasok jelentik az első számú célpontot. De sok a termékvásárlásos ügy – műszaki cikkek, ruhák, mobiltelefonok, lábbelik –, ahol leginkább a hibás teljesítéssel, szavatossággal, jótállással kapcsolatban merülnek fel problémák.
Több jogvita indult a közüzemi szolgáltatások körében is, a milliós díjszámlák, áramkimaradással kapcsolatos károk, telefonos „hűségidők” mind munkát adnak. Egyre több az online vásárlással összefüggő ügy, ezek egy része abból adódik, hogy a vásárló anélkül rendeli meg a terméket, hogy előtte figyelmesen elolvasta volna a weboldalon lévő tájékoztatót, az általános szerződési feltételeket, nem tájékozódik jogairól.
Mit tegyek, ha átvágtak?
Az ügyintézés során a fogyasztó első teendője, hogy panaszával a szolgáltatót, avagy a vállalkozót felkeresse, menjen vissza az üzletbe – ugyanis sokszor a problémát már ott rendezni, orvosolni tudják.
Több dologra is figyelni kell. Többek között arra, hogy a panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, amelynek egy példányát át kell adnia a fogyasztónak. Fontos, hogy megőrizze a blokkot, nyugtát, jótállási jegyet. A telefonos bejelentésekről hangfelvételt kell készíteniük, amit kérésre a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. Figyelni kell a különböző jogvesztő határidőkre is! A felfedezett hibát rögtön jelezni kell a vállalkozónál.
Ha a panaszbejelentés sikertelen, a békéltető testület eljárását kell kezdeményezni. Ez tehát kérelemre indul. A panasz benyújtásához online felület vagy űrlap áll rendelkezésre. Csatolni kell a vásárlást igazoló dokumentumokat. A testület kitűzi a tárgyalás időpontját, egyidejűleg értesítési is erről a vállalkozót. Az eljárás költségmentes.
Javultak a statisztikák
A testület elnöke elmondta, hogy a vállalkozások egyre ritkábban mulasztják el a tárgyaláson való részvételt. Ez nagy részben a vállalkozás együttműködési kötelezettségét előíró jogszabálynak köszönhető, főként azért is, mert a szolgáltató/vállalkozó komoly bírságra számíthat, ha nem jelenik meg a tárgyaláson.