A Pécsi Nemzeti Színház következő évada is nagy dobásnak ígérkezik, derült ki a nem éppen megszokott helyen tartott hagyományos programbejelentő sajtótájékoztatón.
Rendhagyó helyen, a vasasi óvodában jelentették be szerdán a Pécsi Nemzeti Színház 2018/2019-es évadának programját. A pécsi teátrum vezetősége azért választotta a színházbarátok körében minden évben nagy érdeklődéssel várt esemény helyszínéül a Keleti Városrészi Óvodát, mivel a sajtótájékoztatón egy rendszeres színházlátogató vasasi közösséget, a Mecseki Szénbányák Vasasi Nyugdíjas Alapszervezetét is köszöntötték, mint a színház aktuális évadának százezredik „nézőjét”, azaz nézőcsoportját, a szervezet tagjai közül pedig az óvodában sorsolták ki a „tényleges” százezredik nézőt. Érdekesség, hogy az aktuális évad során ezt a jelentős nézőszámot szokatlanul korán, az április 16-i A muzsika hangja előadásán regisztrálták.
A sajtótájékoztatón Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár emlékeztetett arra, 4 évvel ezelőtt a szakminisztérium meghirdette a kulturális alapellátás programját, melynek egyik kiemelt célja volt az, hogy az olyan jelentős kulturális intézmények, mint a Pécsi Nemzeti Színház, nyissanak a kisebb közösségek felé, mint amilyen például az évadbemutatónak is helyet adó vasasi színházkedvelők köre.
– Mindent megteszünk azért, hogy minél szélesebb körökben elterjesszük a magyar kultúrát. Az, hogy a Pécsi Nemzeti Színház a megyeszékhelyi közegéből kijött Vasasra, hogy bemutassa következő évadának programját, pontosan a kulturális alapellátás céljának szép, szimbolikus gesztusa. A jövőben ezt a programot természetesen folytatjuk – mondta.
Ezt követően kiemelte, mindennek köszönhető az is, hogy míg 2009-ben 5 és fél millióan vásároltak színházjegyet az országban, addig tavaly ez a szám már több mint 7 millióra nőtt.
Rázga Miklós, a Pécsi Nemzeti Színház igazgatója elmondta, hogy a színház nézőszámának növekedése – és az, hogy a megszokottnál korábban jött össze az évad százezres látogatószám – annak köszönhető, hogy a teátrum következetesen, minden évadának programjában több generációt kíván megszólítani mindenki számára elérhető előadásaival.
Ezután került sor a százezredik néző kisorsolására: Varjú Istvánnét a színház a következő évadára szóló bérlettel és egy oklevéllel ajándékozta meg, Rázga Miklós pedig a Mecseki Szénbányák Vasasi Nyugdíjas Alapszervezetének színházkedvelő tagjait meghívta a május 25-én debütáló Balfácánt vacsorára című darabjuk nyilvános főpróbájára.
Ezután került sor a színház programjának bemutatójára, melyet Rázga Miklós mellett Uhrik Teodóra, a Pécsi Balett ügyvezető igazgatója, és Gulyás Dénes a pécsi színház operatagozatának vezetője tartott meg.
Íme a várva várt bemutatók, melyekre érdemes lesz időben jegyet váltani:
A Pécsi Nemzeti Színházban a már említett Francis Veber darab, a Balfácánt vacsorára bemutatója után szeptember 14-től lesz látható a Pécsi Balett társulata által táncjáték formában feldolgozott Rómeó és Júlia.
Október 12-től Kálmán Imre A Montmarte-i ibolya című operettjét mutatják be a Pécsi Szimfonietta közreműködésével, december 7-től pedig Tamási Áron Énekes madár című örökbecsű székely népi játéka érkezik a pécsi színpadra.
Erősen kezdi a színház 2019-et is, január 11-étől ugyanis Jules Massenet Manon című operáját játsszák a Pannon Filharmonikusokkal közreműködve, február 1-jén pedig egy újabb klasszikusra készülhetünk, ami nem más, mint Friedrich Dürrenmatt A fizikusok című komédiája.
Az izgalmas újdonságok mellett ugyanakkor továbbra is műsoron lesz a 12 dühös ember, A muzsika hangja, a Veszedelmes viszonyok, a Meseautó, valamint A padlás is.
A Kamaraszínházban is izgalmas új bemutatókat tartanak majd: május 26-tól játsszák Rossini Hamupipőkéjét, a vígoperában szintén közreműködik a Pannon Filharmonikusok. Szeptemberben Michael Ende A pokoli puncs-pancs című zenés vígjátékát mutatják be, október 13-tól Fábián Péter Értelmiség munkacímű társadalmi szatírájára válthatunk jegyet, de szintén októberben Pataki Éva Edith és Marlene című – Anger Zsolt által rendezett – zenés vígjátéka is a kisszínpadra kerül, december 1-jén pedig Peter Handke Az óra, amikor semmit nem tudunk egymásról című műve érkezik, ami érdekesnek tűnik, műfaji besorolása ugyanis a következő: „játék szavak nélkül”.
Jövő februárban Lars von Trier Főfönök című „víg-játéka” debütál majd, de Csajkovszkij Pécsi Balett által feldolgozott Csipkerózsikájának „mesebalettjét” is megtekinthetjük majd (Bozsik Yvette a rendező-koreográfus), melynek előbemutatója május 25-én lesz.
A bérletárusítás május 15-én indul!