Nemrég olvashattuk, hogy egy külföldi könyvesbolt tulajdonosa a Twitteren könyörgött vásárlókért. Habár neki valóban fellendült az üzlete, tényleg itt tart a világ? Vagy csak ügyes marketinghúzás volt? Vagy drágák a könyvek? Utánanéztünk a pécsi helyzetnek.
A világháló megjelenésével, a digitális korszak beköszöntével sokan már temetni kezdték a kézbe vehető, forgatható, valóban háromdimenziós papírból készült könyveket, mondván, azokat simán leváltják majd az emberek, hiszen ma már egy könyvtárnyi anyag elfér az okostelefonunkon. Hogy ez mennyire nem lett így – még –, arról Szabó Csilla és Bősze-Kovács Ramóna, a Libri Pécs Plazában található könyvüzletének munkatársai beszéltek.
A szakemberek szerint a pécsiek ugyanúgy vásárolnak könyveket, mint eddig, azok ára miatt talán egy kicsivel kevesebbet.
A könyv ugyanúgy drágul, mint minden más; a kiadókkal és a szerzőkkel meg kell tudni állapodni, így a könyvesboltoknak nem is minden esetben van ráhatása az éppen aktuális árakra – tudtuk meg a Libri képviselőitől.
Szerintük egyébként inkább felfelé lendül a könyvvásárlási kedv Pécsett. A belvárosi üzletben inkább a szépirodalom, a plázában a szórakoztató irodalom fogy. Mindig vannak olyan könyvek, amik népszerűbbek, most például Bödőcs Tibor humorista könyvét viszik, mint a cukrot.
Szabó Csilla elmondta, télen inkább a nehezebb olvasmányok, szépirodalmi művek a kedveltebbek, nyáron a „strandkönyvek”, könnyedebb regények fogynak.
A gyerekkönyvek viszont mindig nagyon népszerűek, egész évben viszik őket, a kötelező olvasmányok pedig minden évben jól fogynak.
A könyvesbolt munkatársai szerint az önéletrajzok is nagyon népszerűek, főként ha a szerző (még élő személy) azonos a könyv főhősével. Nagy trend volt egy-két évvel ezelőtt például a felnőtt színező is, de a magyar és külföldi könyvek között nincsen örök érvényű szabály arra vonatkozóan, melyek a kedveltebbek.
Bősze-Kovács Ramóna végezetül elmondta, rengeteg könyv foglalkozik olyan témákkal, amik korábban tabunak számítottak: betegségekkel, szexualitással, nemi identitással és szerepekkel, aktuális társadalmi helyzettel. Az olvasók pedig előszeretettel vásárolnak ilyen komoly témákat boncolgató köteteket.
A Libri könyvesbolt munkatársai szerint sokan nem hajlandóak lemondani a könyvek illatáról és az érzésről, hogy új könyvet fogjanak a kezükbe. Aki eddig is könyvolvasó volt, az ezután is az lesz. Az e-bookok nem befolyásolták mindezt jelentősen a tapasztalatok szerint.