Hirdetés

A napokban egyhangúan megszavazta a francia parlament alsóháza azt a törvényjavaslatot, miszerint szeptembertől sem okostelefont, sem okosórát, sem tabletet nem lesz szabad vinni az iskolákba. Nem kizárt, hogy a mintát több európai ország is át fogja venni. Pécsi tanárokat és szülőket kérdeztünk, hogy milyen hatással lenne az intézkedés a pécsi oktatásra.

A francia parlament alsóháza, a nemzetgyűlés hétfőn megszavazta a törvényjavaslatot, amely megtiltja a mobiltelefonok használatát a közoktatási intézményekben szeptembertől.

A tiltás a tabletekre és az úgynevezett okosórákra is vonatkozik, viszont az oktatási intézményekre bízza, hogy milyen esetekben tesz kivételt eljárási szabályzatában a törvényt illetően. Ennek értelmében a törvény nem rendelkezik a kiszabandó büntetésekről és nem tér ki a tiltás alkalmazásának részleteire.

A digitális világ mindig is vonzóbb lesz, mint az Aranybulla

A tervezet szövege szerint a mobiltelefon használata „számos olyan zavart okoz, amely nem egyeztethető össze az iskolai környezet javításával”, korlátozása pedig lehetővé teszi a koncentrációnak és a társas érintkezéseknek kedvező környezet biztosítását.

A pécsi iskolákban is működne?

– Felelősséggel nem lehet kijelenteni kategorikusan, hogy az irány helytelen, hiszen jelenleg nincs még olyan kutatás, amely azt mérné fel, hogy a „digitális bennszülöttség” milyen változással bír a tanulás módszerére és az emberi kapcsolatok változására – mondja Fehér Hajnalka, pécsi gyerekpszichológus. – Viszont ha arra gondolok, hogy a digitális világban könnyű eltévedni, nagy a kísértés, akkor felelős döntésként tudom értékelni ezt a szabályozást.

A gyermekpszichológus kifejtette: valóban nem könnyű órán a való világban lenni, majd szünetben belépni a digitális világba, engedni, hogy ránk zúduljanak például a közösségi oldalak friss hírei. „Sok esetben késztetést is érzünk a reagálásra, de hopp, máris becsöngettek és a fejemben inkább már Laci üzenete jár, nem pedig a honfoglaló magyarság” – fogalmazott.

A tanár a szünetre kimegy az osztályteremből, de mire visszatér, már rengeteg olyan új impulzus kerülhetett be az osztályba – mivel kirándultak a diákok 10 percet az internetre – ami befolyással bír a gyermek lelki állapotára és befolyással lehet a nap további menetére.

– Ha belegondolunk – folytatja a szakember –, a diáktól rettentő nagy rugalmasságot és önfegyelmet kíván meg az a helyzet, hogy ne pillantgasson lépten-nyomon a kütyüjére, hogy ne legyen folyamatosan online, hiszen úgy érzi, ha kimarad, lemarad. Ez nagyon frusztráló és fárasztó folyamat. Ha az iskola a szabályozásával keretet szab ennek és egyértelműen megtiltja ezeknek az eszközöknek már a behozatalát is, akkor ezzel átveszi a döntés felelősségének súlyát és mindenképpen könnyít a gyermeken.

– Szülőként is az a véleményem, hogy ez a rendelkezés egy követendő példa. A gyermek iskolán kívül bőven tudja online életét élni. Az iskolában maradjon csak offline. Ez így sokkal biztonságosabb – zárja a szakember.

Mohar Alexandra kétgyermekes anyuka szerint a telefon kitiltása az iskolából hozna hideget-meleget, hiszen tény, hogy elvonja a gyermekek figyelmét a tananyagról a folyamatos pötyögés, de amikor viszont szükség lenne arra, hogy felvegyék a kapcsolatot a porontyokkal, akkor hiányozna a mindennapokból az eszköz.

Hirdetés