A téli gumi fontosságáról nem lehet eleget beszélni, a téli gumi balesetektől óvhat meg, akár életeket is menthet, és hatalmas anyagi károktól védheti meg a pénztárcánkat.(x)
A helyzet a fentebbi mondattal az, hogy még mindig van sok olyan autótulajdonos, aki vagy nem hiszi el ezeket a megállapításokat, vagy megrántja a vállát és azt mondja, hogy a téli gumiabroncs is csak a gumigyárak egyik trükkje arra, hogy még több pénzt húzzanak ki az autósok zsebéből.
Lehetnek ugyan olyanok, akiket talán soha nem lehet meggyőzni a téli gumik
hasznosságáról, a biztonságosabb téli közlekedésre tett rendkívül pozitív hatásáról, de minden egyes új autótulajdonos, aki meggondolja magát és azt mondja: oké, ettől a téltől én is téli gumit fogok használni, sokkal biztonságosabbá teszi környezete és mindenki számára a veszélyesebb tél közlekedést – tudtuk meg a Gumiwebshop szakértőitől.
Mik bizonyítják a téli gumi fontosságát a téli időjárás során?
Valószínűleg kevesen tudják, hogy amint 7 Celsius-fok alá esik a hőmérséklet, és megjelennek az első fagyok, vagy leesik az első hó, több mint hatszorosára nőnek a baleseti statisztikák számai, de bizonyos helyeken nem ritka, hogy több mint tízszeresére. Persze a számok megnövekedése függ attól is, hogy milyen veszélyes az úton megjelenő csúszósság szintje, de mégis a bajok legfőbb okozója, hogy sokan kivárnak a téli gumi lecserélésével az első hó megjelenéséig vagy egyáltalán le sem akarják cserélni a nyári gumikat.
Azokon a területeken, ahol a téli gumik elterjedtsége nem elégséges, ez a baleseti szám akár egész télen a hatszoros szám körül maradhat, míg azokon a területeken, főleg Európa azon részein, ahol kötelező a téli gumi használata, minimum több mint felével tudják csökkenteni a balesetek számát.
Még ma is sokan vannak, akik nem hiszik el a téligumi-tesztek, a gumis szakemberek érveit. Mondván: ez az egész csak a gumigyárak cselfogása, hogy még több gumiabroncsot adjanak el.
Ez az indok természetesen önmagában is vicc, ezeknek az autósoknak csak ki kéne próbálniuk, hogy egy csúszós téli úton milyen kanyarodni, gyorsítani és fékezni nyári gumival, majd pedig egy téligumi-szettel. Sok autósnak vannak kizárólag pozitív tapasztalatai, és akik már meggyőződtek a téli gumi fontosságáról, azok már meg sem kísérlik a telet nyári gumikon átvészelni. Egyszerű szóhasználattal ugyanis felelőtlenségnek, sőt örültségnek tartanák.
Mikor kell felszerelni, és mikor lehet lecserélni a téli gumikat?
Ahhoz, hogy pontosan világosan lássuk, hogy mért szükséges a téli gumi a hideg évszakban, avagy miért sokkal biztonságosabb a használatukkal a téli közlekedés, azt kell megértenünk, hogy mi történik a nyári gumival a hideg hőmérsékleten és miért csökken a tapadása a téli útviszonyok között.
A nyári gumiknak két fő tényezője van, ami képessé teszi azokat a nyári időjárás során, hogy megfelelő és biztonságos tapadást nyújtsanak. Az egyik a mintázat, a másik a gumikeverék. A jól tapadó nyári gumihoz a legjobb az aszimmetrikus mintázat nagy blokkokkal és viszonylag közepes szélességű és mélységű csatornahálózattal. Ez a fajta mintázat nyári esőben és a száraz időszakban is jól megállja a helyét.
A másik tényező a gumikeverék. A nyári gumik esetében körülbelül +7 és +40 Celsius fok között kell megfelelő tapadó kapcsolatot létrehoznia az aszfalttal, úgy, hogy gumi soha ne váljon se túl lággyá, se túl keménnyé.
A téli hideg hatására viszont – körülbelül +7 Celsius-fok alatt – a nyári gumik anyaga elkezd megdermedni, megkeményedni, így rugalmasságát elvesztve erősen leromlik a tapadási tényezők mindegyik jellemzője, ráadásul a nyári aszimmetrikus mintázat és a nagy blokkok csak tovább növelik a tapadás elvesztését, a megcsúszások esélyét. Ezzel szemben a téli gumikat kizárólag a téli hideg és a tél időjárási jellemzőknek megfelelően tervezik meg. A gumikeverékbe túlnyomórészt szilikátot, azaz szilícium-dioxidot adagolnak, valamint olajokat és gyantákat, melyek a téli hidegben nem engedik a gumit megdermedni, ehelyett a kemény mínuszok alatt is rugalmasan tartják azt. Ezért is kell a téli gumikat felszerelni akkor, amikor a napi középhőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá süllyed, és lecserélni akkor amikor tartósan 7 fok felé megy.
A futófelületi mintázata is más a téli abroncsoknak, a legtöbb esetben forgásirányosak, mert így tudják a lehető leghatékonyabban eltávolítani a téli megnövekedett csapadékot, ráadásul nincsenek nagy blokkok, amik könnyen megcsúszhatnak, hanem a kisebb blokkokat még több apró lamellával osztják meg, hogy az elmozduló lamelllafelületek minden esetben tapadást tudjanak létrehozni a csúszós felületeken is.
Ezen tényezők miatt tudnak a téli gumik sokkal nagyobb biztonságot nyújtani a téli közlekedés során, mint a nyári gumiabroncsok.
Mik az előnyei, ha a hideg évszakban téli gumival közlekedünk?
Ha az autónkon téli gumival közlekedünk, többek között ezek a fontos előnyök:
– az autót sokkal hamarabb, 5-10 vagy a sebességtől függően még több méterrel
rövidebb féktávon tudjuk megállítani;
– kanyarokban nem fog kicsúszni az autó;
– irányváltásaink biztonságosan végrehajthatóak nagy sebességnél is;
– amikor az autót gyorsítani akarjuk, a kerekek nem fognak kipörögni.
Sokat halljuk azt, hogy a téli gumi nagy anyagi károktól óvhat meg, és akár életet is menthet. Most nézzük át a fentebb felsorolt előnyöket ebből a szempontból. Ha az autót méterekkel hamarabb le tudjuk fékezni téli abroncsokkal, mint egy nyári gumi használatával, annak – bárki beláthatja – rengeteg előnye van. Piros lámpánál nem csúszunk tovább, nem koccanunk az előttünk haladóba, ha véletlenül lelép valaki váratlanul az úttestre, nagyobb valószínűséggel meg tudunk állni előtte, autópályán haladva nagy sebességgel nem kell aggódnunk a gyors sávváltások miatt sem, és a helyes követési távolságot betartva mindig időben meg tudunk állni, bármi történjék is előttünk.
Ezek az előnyök anyagi károktól, súlyos balesetektől óvhatnak meg minket és más közlekedésben résztvevőt.
Lehet-e felesleges anyagi kiadás a téli gumi, vagy pénzt is takaríthatunk meg vele?
Felesleges anyagi kiadás semmiképen nem lehet, a biztonság ugyanis egy szint felett
megfizethetetlen, értve ez alatt például az életünket, illetve mások életének biztonságát. Egy szett jó minőségű téli gumi példának okáért a 195 szélességi méretben már 4X 15-20 ezer forintért, azaz cirka 80 ezerért megvásárolható.
Mit kapunk ezért a pénzért?
Ha jól választottunk, akkor valószínűleg energiatakarékos a gumiabroncs, ezzel akár egy tank üzemanyag is megtakarítható. Ha hosszú a futásteljesítménye, akkor egy adott hosszabb időszakon belül kevesebbszer kell téligumi-szettet vennünk, ez már az előző megtakarítás többszöröse is lehet. De korántsem ezek miatt éri meg jó minőségű téli gumit vennünk. A körülbelül 80 ezer forintos befektetésünk kb. 4 vagy több évig is támogatni fogja a biztonságos közlekedésünket, csak gondoljunk bele, hogy 4 év alatt hány téli napot vezethetünk biztonságban, nyugalomban.
A jobb érthetőség kedvéért tegyük most fel, hogy nyári gumival közlekedünk télen, előttünk egy autó fékez, mi is a fékre taposunk, de akár egy reggeli jegesedés, akár téli nedves úttest, akár havas felület miatt az autó a gyenge tapadás miatt belecsúszik az előtte haladóba.
Mennyi lehet a kárunk?
Ez persze sok mindentől, az autó korától márkájától is függ. Ha nem vagyunk karosszérialakatosok és -fényezők egy személyben, akkor 100 valahány ezertől fél millióig simán mehet a kárösszeg, sőt még tovább is. Ráadásul a kötelező biztosítást is magasabb áron fogjuk megkötni legközelebb. Megtakarítottuk ugyan a 80 ezer forintos téligumi-szett árát, de valószínűleg elbuktuk minimum a dupláját a nyári gumi gyenge tapadása miatt bekövetkező koccanás folyományaként.
Kérdés persze, hogy 4 év alatt hányszor kerülnénk koccanás, vagy más baleseti helyzet közelébe, ez is sok mindentől függ, talán a sofőr tapasztalatától leginkább. Azt bizony nehéz elképzelni, hogy 4 év alatt egyszer sem, és ha csak egyszer, akkor még mindig nagyon szerencsések vagyunk.
Tegyük fel akkor a kérdést magunknak, megéri-e 4×100 téli napon át megbízhatatlan nyári gumikkal közlekedve azon izgulnunk, hogy ne érjen minket semmi baj? A leglogikusabb válasz erre az, hogy egyáltalán nem.
Hogyan válasszunk ki egy jó minőségű megfelelő biztonságot nyújtó téli gumit?
Először is legyünk pontosan tisztában azzal, hogy a járművünkre milyen méretű téli gumit javasol a gyártó, és ettől a mérettől semmiképp se térjünk el. Elég sok téligumi-tesztet böngészhetünk az interneten, a német autóklub, az ADAC, az AutoBild autós szaklap és még sok más független teszteket készítő végez minden téli idény kezdete előtt friss téligumi-vizsgálatokat, így a jó téli gumi kiválasztásához a legjobb ezeket a teszteket átnézni.
Sokan az ár szerint választják ki a szett téli gumit, javasolható-e ez a jó minőség eléréséhez?
Az az igazság, hogy minél olcsóbb egy téli gumi, nagy valószínűséggel annál gyengébb minőségű. Kisebb eltérések persze mindig vannak, például a középkategóriás termékek között találhatunk ritkán olyan jó minőségűt, mint amit a drágább prémium téli gumik képviselnek. Az ilyen téli gumik megtalálásához nagy segítségek lehetnek a téligumi-tesztek.
Mindazonáltal a legolcsóbb, úgynevezett budget téli abroncsok között már szinte biztos, hogy nem fogunk olyan terméket találni, amely minden fontos követelménynek meg tud felelni. Ezért ezt a legolcsóbb árkategóriát inkább kerüljük el.
A legjobb téli gumikat általában a tesztek úgy szokták jellemezni, hogy a legkiegyensúlyozottabb téli abroncsok, ez pedig azt jelenti, hogy minden téli időjárási körülmény közepette ugyanolyan jó tapadásra számíthatunk, ezen kívül még energiatakarékos, hosszú futásteljesítményű és komfortos is az adott abroncs. Nagy valószínűséggel egy ilyen téli gumi a drágább prémium termékek közül fog kikerülni, de mint már említettük, ritkán középkategóriás áron is találhatunk ilyet.
Megéri-e egy olcsóbb, egy-két szempont szerint nem olyan jó minőségű téli gumit megvenni? A logika azt mondja, hogy a tél folyamán legnagyobb biztonságban a legjobb téli gumival leszünk, persze ha akarunk, köthetünk kompromisszumot is, és óvatosabb vezetéssel közlekedhetünk egy olcsóbb, kevésbé jó téli gumival is. De biztos, hogy vészhelyzetben is elég lesz-e az óvatos vezetésünk, hogy ne kerüljünk balesetbe?
Ezt sajnos soha nem tudhatjuk előre.
(x)