Ugyan november elején még vad dolog a karácsonyi ajándékokra gondolni, de azoknak, akik külföldről szeretnének valami különlegesebbet rendelni, már alig maradt idejük, ha biztosan szeretnék, hogy szentestén a fa alatt legyen a csomag. A futárszolgálatok minden évben megizzadnak ebben az időszakban, de igyekeznek több módon is biztosítani az akadálytalan, időben történő kiszállítást. Idén sem lesz ez másképp.
Rengetegszer marad december második felére az ajándékvásárlás, ami aztán nagyon megbosszulhatja magát – sietés, kapkodás, tanácstalanság, hosszú és bosszantó sorok az üzletekben. Pár éve az élelmesebbek hamar rájöttek, hogy az internetes vásárlással időt spórolhatunk meg, csupán a kiszállítást kell belekalkulálni. Így aztán november végén elkezdődött a kattintgatás és kényelmes tempóban, december második felére megérkezett a kívánt csomag.
Napjainkra azonban egyre többen felismerték az internetes vásárlás előnyeit, minél hamarabb túl akarnak lenni rajta. A kettő azt eredményezi, hogy ma már november elején meg kell kezdeni az online vásárlást, ha biztosan szeretnénk, hogy megérkezzen az ajándék karácsonyig.
Évről évre nagyobb lesz a roham és mindig korábban kezdődik. Gyakran lelassul a futárszolgálat, megsokszorozódnak a csomagok.
Üveges Zoltán, a DHL Express Magyarország üzletfejlesztési vezetője elmondta, az év utolsó hónapjában napi több ezer küldemény halad át a hazai rendszeren. Ez húsz-harminc százalékos növekedést jelent. Minden évben növekszik az ide érkező, vagy az innen külföldre küldött csomagok száma.
– Ideiglenesen körülbelül tíz százalékkal növeljük itthon a munkatársaink létszámát – elsősorban futárok, vámügyintézők, raktári dolgozók –, hogy fenn lehessen tartani zavartalanul a szolgáltatás színvonalát – nyilatkozta.
Nem csupán a dolgozók körében történnek bővítések a DHL-nél, plusz járművek, futárszkennerek állnak szolgálatba.
– Tavaly novemberben egy modern raktárbázist is átadtunk, ennek segítségével óránként hatezer csomagot lehet szortírozni. A nemzetközi küldeményforgalom is zavartalan, amit novembertől karácsonyig ideiglenes repülőjáratokkal is biztosítunk – tette hozzá Üveges.
A Magyar Posta tapasztalatai szerint is a logisztikai főszezon immár évek óta a karácsony előtti pár hónap. Már október második felétől nő a küldemények száma, a csúcsidőszak pedig mindig a november végi Black Friday-től egészen karácsonyig tart. A híres, akciókkal megspékelt napon átlagosan legalább kétszer annyi küldeményt kell feldolgozni és kézbesíteni, mint más év közbeni napokon.
Ők is az évről évre történő kétszámjegyű növekedésről beszélnek a csomagok számát illetően. Tavaly húsz százalékkal nőtt a kézbesített küldemények száma a 2016-os évhez képest. Idén is hasonló arányra készülnek.
Számszerűen: 2017-ben több mint 21 millió belföldi csomagot és 18 millió feletti árutartalmú nemzetközi küldeményt kézbesített a Posta. Trend, hogy egyre több a külföldről rendelt termék – főként a távol-keleti küldemények száma emelkedett meg. Ezeknél a csomagoknál viszont kevésbé kiszámítható a szállítási idő, hiszen az átfutási idő 6-8 hét is lehet, míg az EU-ból 1-2 hét alatt megérkeznek a küldemények.
A Magyar Posta is megerősíti létszámát a csomagfeldolgozásban, a kézbesítésben, de bérelt munkaerőt is alkalmaz. Ők is üzembe helyeztek egy automata csomagfeldolgozó rendszert, ami háromszor akkora kapacitással bír, óránként tízezer küldeményt dolgoz fel. Ezzel párhuzamosan országszerte hatvan, nagyobb forgalmú postán alakítottak ki extra csomagkiadókat, plusz csomagraktárakat.
FRISSÍTVE
Kérdéseinket elküldtük a GLS-nek is, telefonon is felkerestük őket, választ csak több nap elteltével kaptunk.
Náluk is hasonlóak a tapasztalatok: a november végi Black Friday-tól a karácsonyt megelőző hét közepéig a legnagyobb a roham. Ilyenkor az éves átlagos csomagmennyiség több mint kétszeresét kell, hogy kiszállítsák minden nap. Ezek a számok pedig évről évre jelentősen nőnek.
A GLS szintén kibővített állománnyal dolgozik a karácsonyi időszakban. Érthető, hiszen a csúcsnapokon a kézbesítendő csomagok száma a szokásos mennyiséget több mint 100 000 csomaggal meghaladja – naponta.
Emellett bővítik a kapacitást (létszám, gépjárműflotta, elosztóbázisok száma, szortírozó üzem). Idén 13 új telephelyet nyitottak, a központi szortírozó üzem kapacitását is bővítették. Így már átlagosan óránként akár 25 000 csomag továbbítása is lehetővé vált.
A szolgálat mindenkit megnyugtat: a szezonra szükséges létszám már nagy részben biztosítva van.