Szemléletformálásra, szolgáltatásaiban megújuló könyvtárakra, valamint az iskolák és könyvtárak hatékony együttműködésére van szükség ahhoz, hogy a könyvtárak továbbra is segíteni tudják a fiatalokat tanulási céljaik elérésében. A jelen eszközeivel kell őket a jövő feladataira, kihívásaira felkészíteni, ami azért is egyre nehezebb, mert egyes prognózisok szerint háromból két fiatal olyan munkakört fog betölteni aktív korában, melyek ma még nem is léteznek.
Ebben a feladatban a könyvtárak szerepe egyre jobban felerősödik, hiszen jelenleg is a 14 év alatti gyerekek közül több mint 440 ezren aktív könyvtárhasználók, a cél pedig az, hogy ez a szám tovább növekedjen. A Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek kiemelt uniós program keretében megvalósuló Az én könyvtáram projekt többek között arra keresi a választ, hogy hogyan tudnak a könyvtárak még több óvodást és iskolást elérni, milyen új típusú – tanulást támogató – szolgáltatásokat érdemes bevezetniük, és ehhez a projekt milyen aktív segítséget tud nyújtani a könyvtáros szakembereknek.
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár együttműködő partnereivel – közöttük a pécsi Csorba Győző Könyvtárral – 2017 februárjában indította Az én könyvtáram projektet. A program fejlesztési irányai között megjelenik az olvasásfejlesztés támogatása, a digitális írástudás közvetítése, a könyvtárhasználat és információkeresés fejlesztése, valamint a szövegértés támogatása, fejlesztése, különös tekintettel a digitális szövegértésre és az egyéni és közösségi tanulásra.
A kulturális területen hiánypótló alapkutatások és igényfelmérések mellett lehetőség nyílt új módszertan- és mintaprogramcsomagok kidolgozására is. A projekt keretében, a legjobb gyakorlatok felkutatásával és integrálásával a könyvtárak 90, a köznevelés igényeihez igazodó képesség- és készségfejlesztő programok kidolgozását vállalták fel. Ezek rendkívül izgalmas területekhez kapcsolódnak, mint például a világhálón elérhető digitalizált közgyűjteményi tartalmak, a robotika, a programozás, az internet biztonságos használata.
Ugyanakkor az olvasás megszerettetése, népszerűsítése sem szorul háttérbe. A programok előtérbe helyezik az interaktív feladatmegoldásokat, az élménypedagógiát, a kooperáció örömét.
Az elmúlt két évben országszerte több mint 3600 szakember vett részt a projekt rendezvényein és mintegy 2100 diák kapcsolódott be a könyvtári mintaprogramok kipróbálásába. A könyvtárosokat segíti, hogy a projekt keretében folyamatos ingyenes módszertani képzéseken vehetnek részt, melyek révén országosan 440 szakember jut új ismeretekhez.
A mintaprogramok immár elérhetők a projekt honlapján, a www.azenkonyvtaram.hu oldalon, így a könyvtárak; ezek adaptációjával színesíthetik szolgáltatásaikat. A programok hatására egyre több óvodás és iskolás gyermek válhat aktív könyvtárfelhasználóvá, másrészt tovább erősödhet az iskolák, az iskolai-, és közkönyvtárak közötti szakmai kapcsolat
Az én könyvtáram program 2020. január 31-vel ér véget.
További információk: www.azenkonyvtaram.hu