Miközben a rendőrség hatalmas sebességellenőrzésbe kezdett, megnéztük, hogy vajon tudunk-e helyesen válaszolni arra: mikor kell megállni a zebránál, mik a párhuzamos közlekedés legfontosabb szabályai, mikor van elsőbbsége a jobbról érkező kerékpárosoknak? Fogós kérdések, melyek egyre inkább kikopnak emlékezetünkből, és melyeknek ha csak a tizedét nem tudjuk álmunkból felkeltve, komoly balesetet idézhetünk elő. Vajon Te átmennél most egy KRESZ-vizsgán?
Egyik munkatársunk hamarosan KRESZ-vizsgát fog tenni, ezért kíváncsiak voltunk, hogy vajon a jogosítvánnyal rendelkezők átmennénk-e két, öt, tíz és húsz éve szerzett KRESZ-tudásukkal az 55 kérdéses teszten. Az online kérdéssor sikeres teljesítéshez 85 százalékban kell helyes válaszokat adnunk, ez azonban nem mindenkinek sikerült a megkopott ismereteivel. Volt, aki alig 60 százalékos eredménnyel végzett, többen alulról súrolták az elégséges 85 százalékot, de olyan is volt, aki közel 90 százalékos pontossággal válaszolgatott. Hozzá kell tenni, hogy mindenki, aki kitöltötte a tesztet, aktívan gyakorló sofőr. Ugyanakkor az is tény, hogy nem vizsgaszituációban, hanem lazán és sokszor beszélgetve oldottuk meg a feladatokat.
Amik szinte mindenkinek mentek
Rutinos sofőrök lévén a forgalmi szituációkat könnyedén értelmeztük, és rendre helyes választ adtunk a rendőrlámpa, párhuzamos közlekedés, haladási irányok, sebességkorlátozások és a jelzőtáblák témakörében. A gyalogosokkal, kerékpárosokkal és más járművekkel szemben tanúsított előzékenység, és elsőbbségadás témakörében viszont sokszor túl óvatosak voltunk. Az amúgy szigorú közlekedési szabályok betartása helyett, sokan inkább lemondtak elsőbbségükről a védtelenebb közlekedők javára – ezek miatt vétettünk hibákat.
Amiben nem voltunk jók, és általában a sofőrök sem jók benne
Rendre születtek hibák a villamossal, villamospótló busszal és trolibusszal kapcsolatos közlekedési szituációk értelmezésében, ami pécsiként érthető, hiszen a mindennapi városi vezetés során egyáltalán nem találkozunk ilyen járművekkel.
Hadilábon állt a csapat egy része a rendőri karjelzésekre vonatkozó szabályokkal, ami szintén ritka manapság, ezzel együtt ha az ember rendőrt lát, óvatosabbá válik. (S a gyakorlatban aligha fog elhajtani a rendőr mellett, ha csak az nem int neki egyértelműen). A segédmotoros kerékpárra, kerékpárra, motorosokra és lassú járművekre vonatkozó előírásokkal kapcsolatban is voltak hibák.
Meglepő, de a megállni tilos, és várakozni tilos táblák tekintetében, illetve a figyelmeztető és megkülönböztető jelzéseket használó járművekkel kapcsolatban sem ment minden flottul. Ez utóbbinál persze éles forgalmi szituációban minden bizonnyal helyesen járnának el a tesztelők.
A tesztek alapján összeállítottunk egy 15 kérdésből álló tesztsort, olyan témakörökből, melyekkel kapcsolatban előfordultak hibák. Persze az „éles” KRESZ-vizsga, ahogy már korábban írtuk, 55 kérdésből áll, közte egypontos egyszerűbb, és hárompontos összetettebb kérdésekkel, de azért próbáltuk úgy összeállítani a kérdéssort, hogy legyen benne hideg, meleg. Íme!
A cikkben szereplő eduKRESZ tesztkérdések, az E-Educatio Zrt. jogtulajdonában állnak, és a hozzájárulásával kerültek felhasználásra
[HDquiz quiz = „3989”]