Miután a napokban a pécs-pogányi repülőtér mellett működő Magnus Aircraft repülőgépgyár-fejlesztésének második ütemében új mérföldkőhöz ért a kompozitüzem építése, ellátogattunk a gyárba, hogy megnézzük, hogyan is készülnek a Magnus-gépek.
A Magnus Aircraft több mint 5 milliárdos repülőgépgyárának első üteme már tavaly ősszel elkészült, azonban a pécs-pogányi repülőtér mellett emelt gyárban nem állt meg a munka, a 2900 négyzetméteres összeszerelő üzem és a 300 négyzetméteres irodaépület felhúzása után a beruházás egy újabb fontos mérföldkövéhez érkezett. A gyár jelenleg is épülő 5100 négyzetméteres kompozitüzemének kialakítása nagyban folyik, itt a repülőgépek kompozitvázai fognak készülni. Az új üzem a már működő repülőgépgyártó egységet fogja kiszolgálni, amit mi is megnézhettünk. Gyárlátogatásunk során betekintést nyerhettünk a Magnus repülőgépeinek összeszerelési folyamatába.
Istvándi Anasztáz minőségirányítási vezető elmondta, hogy a Magnus Aircraft Fusion 212-es modelljének fejlesztése 2011-ben kezdődött, a cég 2014-es alapítása előtt. Mint mondta, a repülőgép gyártása és értékesítése során igyekeznek a piac elvárásainak folyamatosan megfelelni, ezért pedig az évek során megszereztek már számos fontos tanúsítványt is, többek között a Magyar Légügyi Hatóság típusalkalmassági tanúsítását és gyártószervezeti engedélyét, de több hasonló nemzetközi tanúsítvánnyal is rendelkeznek, melyeknek köszönhetően a cég jelen tud lenni például a németországi, az amerikai vagy épp a kenyai piacon is, ez a sor pedig egyre csak bővül.
Farkas Zsolt termelési igazgató kiemelte, hogy a Magnus-gépek összeszerelése egy légtérben, 4 platformon zajlik az üzemben, azonban az avionika, azaz a repülőgépek elektronikájának összeszerelési folyamata egy külön helyiségben történik. Mint mondta, módszerük nem a klasszikus autóipari megoldást követi, tehát nem a termékük vándorol az országban-világban különböző összeszerelő üzemekbe, hanem a repülőgépekhez szükséges alkatrészek érkeznek a pécs-pogányi gyárba. Jelenleg több mint 50 ember dolgozik a cégnél, de a nyár végére elkészülő kompozitüzemben dolgozókkal együtt a foglalkoztatottak száma meghaladja majd a 100 főt – mondta.
Snaiker Sándor termelési főmérnök kifejtette, hogy a szénkompozit szerkezetű kétüléses Fusion 212-es repülőgépmodellről fontos tudni, hogy a szárnyainak kialakításából, valamint építési tulajdonságából eredően alap műrepülő-feladatok végrehajtására is alkalmas. További érdekessége a gépnek – folytatta –, hogy rendelkezik egy úgynevezett visszatérítő rendszerrel, ami azt jelenti, hogy ha bármilyen műszaki probléma történik a repülővel, vagy ha esetleg a pilóta rosszul lesz, akkor a rendszer egy mentőernyő segítségével visszahozza a földre a gépet. Hangsúlyozta, hogy a cég hosszú távú terve az, hogy hozzávetőlegesen évi 200-250 repülőgépet gyártsanak majd le.
Található az üzemben egy repülőgép-szimulátor is, ami teljes egészében a Fusion 212-es pilótafülkéjének mása. Molnár Zoltán informatikai és elektronikai fejlesztési vezető elmondta, hogy a szimulátorba beprogramozták a Magnus-gép összes repülési tulajdonságát, tehát szimulálni tudják azt, ahogy repülőgépeik a levegőben viselkednek. Hozzátette, hogy a szimulátor célja elsősorban az, hogy a jövőben ki tudják majd azzal egészíteni a pilótaképzési programjukat.