Meghirdették a verseny- és a fesztiválprogramot, április elején megkezdődött a jegyértékesítés: gőzerővel indul a 2019-es Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT). Már alig lehet jegyet találni az előadásokra, nagyon gyorsan elkeltek a jegyek, melyek közül nem keveset a szakmabelieknek osztanak ki, előre lefoglalva. Nagy az érdeklődés a darabok iránt, a színház viszont korlátozott férőhelyes. Mit lehet ez ellen tenni?
Már csak pár előadásra lehet jegyet váltani, volt olyan előadás a versenyprogramban, amelyre négy óra elkapkodták az összes jegyet. A fesztiválprogram, amire a jegyértékesítés kicsit később kezdődött, öt előadást tartalmaz, már ide is csak elvétve akad jegy, valamivel több, mint a versenydarabokra.
Kérdés, hogy az ilyen példátlanul gyors jegyvásárlásoknál mit tehet az, aki lemaradt. Magyar Attila, a POSZT ügyvezetője szerint ilyen esetben érdemes figyelni a fesztivál online felületeit, ugyanis előfordulnak visszamondások, olyanok is vannak, akik nem tudnak eljönni az előadásokra, holott lefoglalt jegyük van. A megürült helyekről még az utolsó pillanatokban is értesítik a pécsieket, így lehet még bejutni a darabokra.
– Mindig problémát jelentett az, hogy túl sok a szakmai jegy a nagyközönség kárára, ám ezzel nehéz mit kezdeni, ugyanis a versenyprogramnak szigorú szabályrendszere van, ráadásul idén több lesz az olyan előadás, amit a kamaraszínházban játszanak. Azonban ennek orvoslására próbáltuk fejleszteni a fesztiválprogramot – az off-programot –, hogy a színházi találkozón ne csak egymásnak játsszon a szakma, azoknak is szóljon az esemény, akikért tulajdonképpen létrejött az előadás: a közönség. Arra törekedtünk, hogy ne csak a versenyprogramon lehessen nívós színházi előadásokat látni.
Felmerül a kérdés, hogy a Kodály Központ miért nem adhat otthont több előadásnak.
– A hangversenyterem tervezésekor, több mint egy évtizede dönteni kellett arról, milyen színpadtechnikát válasszanak – mondta Magyar Attila. – Ha a színházit választották volna, a Színház téri Nemzeti Színház épülete elől nagy valószínűséggel elvette volna a levegőt a Kodály Központ. Így hát egy világszínvonalú koncerttermet kapott a város, ahol azonban nincsenek azok a lehetőségek kiépítve, mint egy teátrumban, csak bizonyos előadásokat lehet odavinni.
– Például a Pál utcai fiúk esetében, mely az egyik legnépszerűbb darab, jó lett volna megduplázni a nézőszámot a Kodály Központban, ám a kultikus füvészkerti jeleneténél – ahol Nemecsek Ernőt a vízbe lökik – kell a vizes díszlet, a hangversenyteremben viszont ezt lehetetlen megvalósítani.
Izgalmas előadások idén is
A versenyprogram 14 előadást tartalmaz, a hazai társulatokon kívül még Sepsiszentgyörgyről és Szabadkáról is elhoznak Pécsre egy-egy darabot. A darabok között klasszikusok és kortárs remekek ugyanúgy előfordulnak, hazai és nemzetközi szerzőktől.
Pár olyan darabot kiemeltünk, ami nagyobb érdeklődésre adhat okot:
Eszenyi Enikő rendezésében nézhetjük meg Charlie Chaplin A diktátor című művét, ami filmvásznon már időtlen műremekké vált. A fővárosi Vígszínház színészeinek előadásában nézheti meg a közönség.
A klasszikusok között Dosztojevszkij is megfordul, a Debreceni Csokonai Színház Az idióta című darabját adja elő.
A Budapesti Nemzeti Színház egy Büchner-darabot visz színre, míg a dunaújvárosi társulat színészei Csehov egyik legismertebb művét, a Ványa bácsit játssza el.