Számos roma civil szervezet végez egyedül sikeres felzárkóztatási munkát szerte az országban. A gond pont az, hogy egyedül teszik ezt, egymástól távol. A cél az összehangolás és tapasztalatcsere lenne – ezt segíti az a kétnapos konferencia, aminek a Gandhi Gimnázium ad otthont.
„Közös dolgaink” fantázianévre keresztelték az Országos Roma Integrációs Konferenciát, ahová az ország minden részéből érkeztek előadók és az Emberi Erőforrások Minisztériuma is delegált államtitkárokat, államtitkár-helyetteseket.
Jakus László, a Cigány Szervezetek a Felzárkózásért Országos Szakmai Szövetség elnöke elmondta, a kétnapos konferencia főként roma civil szervezetek számára hasznos, hiszen alapvető cél, hogy ők tájékoztatást kapjanak a kormányzat és más civil szervezetek részéről, hogy milyen felzárkóztatási folyamatok vannak az országban.
Mintegy száz regisztrált érkezik az ország minden pontjáról, összesen 15 megyéből és a fővárosból.
– Fontos, hogy a résztvevő szervezetek megismerjék egymást és egymás munkáját. Rengeteg a jó példa az országban, csak ezek elszigetelten működnek egymástól. Ezeken a találkozókon lehet tanulni egymástól, a később pedig az ellesett gyakorlatokat adaptálni a saját területükön, saját szervezetükben – mondta Jakus László.
Előadást tartott a rendezvényen Vitályos Eszter is, az Emberi Erőforrások Minisztériumának Európai Uniós Fejlesztéspolitikáért Felelős államtitkára.
– Több mint 691 milliárd forintot már eljuttattunk a kedvezményezettekhez az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) csaknem ezermilliárd forintos keretéből – mondta.
Vitályos Eszter hangsúlyozta, a 2014 és 2020 közötti keret a társadalmi felzárkózást segíti és a népesedési kihívások kezelését valósítja meg.
– 641 milliárd forintot fordítunk a társadalmi együttműködés előmozdítására, a szegénység és a hátrányos megkülönböztetés elleni küzdelemre, egészségügyre, oktatásra és képzésre. Ezen kívül 340 milliárd forintot az ezekhez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztésekre.
Hangsúlyozta, a keret legnagyobb részéből az oktatás és köznevelés minőségének fejlesztése, a felsőoktatási szakpolitikai célok szolgálata valósult és valósul meg, a második helyen pedig a szegénység és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem áll.