2 C
Pécs
péntek, november 22, 2024
KezdőlapPRUtazási ajánlatok: hogy válasszunk?

Utazási ajánlatok: hogy válasszunk?

Utazási ajánlatok, repülőjegyek vásárlásakor szinte mindenkinél meghatározó szempont az ár. Amikor repülőjáratot választunk kiszemelt célunkhoz, esetleg nyaralásunkat tervezve szemezgetünk az utazási irodák ajánlatai közül, gyakran találkozunk harsányan feltüntetett áron különlegesen olcsó utazási ajánlatokat, jegyeket ígérő reklámokkal, hirdetésekkel. Megalapozottabb döntéshez vezethet, ha a fizetendő végösszeget befolyásoló esetleges további részleteknek (a részletek további költségeinek) is utána járunk, és ezek figyelembe vételével választunk az ajánlatok közül.

Mindenképpen érdemes ellenőrizni, vajon a döntésünk alapját képező „reklámár”, vagy „kiemelten akciós ár, mely csak korlátozott férőhely erejéig biztosított”, minden költséget tartalmaz-e, amely az utazásunk során szükségszerűen felmerül. A hirdetés alatti apró betűs részben olykor szerepel(het) olyan kitétel, amely az áron felül további elengedhetetlen költséget ró ránk: például a feltüntetett ár nem tartalmazza a repülőtéri illetéket. Ez tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, hiszen ha a reklám nem észlelhetően tartalmazza a döntéshozatalhoz szükséges valamennyi lényeges információt (jelen esetben az árat módosító további tételeket), az megfosztja a fogyasztót a megfelelően megalapozott választás lehetőségétől. Ezért szükséges a reklámozó részéről a szolgáltatás homogén és egyúttal lényeges tulajdonságának minősülő feltételeinek azonos hangsúllyal való megjelenítése.

Szintén célszerű ellenőrizni, hogy az ajánlat nem korlátozódik-e olyan feltételek teljesülésére, amely számunkra az adott áron való hozzáférhetőséget kizárja. Ilyen feltétel lehet például a meghirdetett ár meghatározott fizetési módokra, vásárlási időszakra, útirányra korlátozása. Ez – az előzőekhez hasonlóan – szintén tisztességtelen gyakorlat a reklámozó vállalkozás részéről, mégpedig ugyanazon okból: olyan további költséget jelent, amelyet a hirdetésben szereplő ár nem tartalmaz, így az átlagos fogyasztó nem számol vele döntése meghozatalakor.

Óvatosan érdemes kezelni az elérhető legalacsonyabb árat feltüntető ajánlatokat, azaz a „Párizs/Róma/London x Ft-tól” formában hirdetett utazásokat és repülőjegyeket is. Ezek ugyan jelzik a fogyasztó számára, hogy a fizetendő ár ennél az összegnél magasabb lehet, ugyanakkor semmilyen információt nem adnak arról, hogy a főüzenetben közölt ár mely esetekben, milyen feltételekkel, milyen mértékben módosulhat. Önmagában a kötelezően és a szükségszerűen fizetendő további költségek felszámítása tehát az ilyen formában meghirdetett áron felül is a törvénybe ütközhet, hiszen a vállalkozásnak valós, pontos és egyértelmű tájékoztatást kell adnia szolgáltatásáról a hirdetésben.

Előfordulhat, hogy már bőven a foglalási folyamat végén járunk (esetleg a bankkártya adatok megadásánál), mikor újabb, az árat befolyásoló költségnemek jelennek meg a végső árban (például attól függően, hogy milyen típusú kártyával fizetünk). Ebben az esetben felmerül, hogy a fogyasztót kellő időben tájékoztatták-e valamennyi, az árat befolyásoló tényezőről. Minden reklámnak valamennyi olyan lényeges információt tartalmaznia kell, amely a fogyasztó számára a megfontolt vásárlói döntés meghozatalához szükséges, így az ezzel ellentétes kereskedelmi gyakorlatok tisztességtelennek minősülhetnek.

Ha tehát megalapozottan szeretnénk választani a kecsegtető utazási csomagok közül, ne csak a feltűnően hirdetett árat nézzük, hanem ellenőrizzük, hogy az általunk kiszemelt ajánlat mit is tartalmaz valójában, illetve a számunkra legmegfelelőbb feltételekkel vehető-e igénybe. Tekintsük át például, hogy egy útra vagy oda-vissza útra szól-e az ajánlat, illetve milyen áron érhető el a visszaútra érvényes jegy; mely úti célokra, milyen időszakban és napokon használható fel; a repülő fedélzetére milyen típusú és méretű poggyászok vihetők fel ingyenesen, és a különböző méretű csomagok feladásáért (külön az oda útra és a visszaútra) milyen összeget kell fizetni; később módosítható-e a foglalás, illetve annak milyen költségei vannak. Ha utánajárunk, mit is fed az ajánlat, mindenképpen tudatosabb döntést hozhatunk utazásunk előtt.


Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Pécsen

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a pécsieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen, – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó, – Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.

Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.

Elérhetőségek:

7621 Pécs, Rákóczi út 17. II. em. 213.
Tel: +36 30 748 9147
E-mail: [email protected]

Nyitvatartás:

Hétfő: 12:00-16:00
Kedd: 9:00-13:00
Szerda: 12:00-16:00
Csütörtök: 9:00-13:00
Péntek: Zárva
www.fogyasztovedok.hu

(x)

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő