Hirdetés

Egyre többet találkozhatunk a világvégét jósló és előidéző globális felmelegedéssel, mely nem csak a jövőnket, az éppen aktuális életvitelünket befolyásolja, hanem mindennapjaink alakulásának egyik fontos „alkotóeleme” lehet. Lánczos Benkő Tímea stylist segítségével megpróbáltuk kideríteni, hogy a jelenség hatással van-e öltözködési szokásainkra és a fast fashion márkák által uralt világra.

Tudom, anya, sapka sál! Üzentük édesanyánknak tinédzserkorunkban fél lábbal a küszöböt átlépve, ajtókilinccsel a kezünkben, csak hogy megnyugodjon, hogy évszakhoz megfelelően öltöztünk. Az, hogy a vastag pufidzseki alatt egy hasvillantó top és egy ultra-csípőnadrág lapult, már teljesen más téma volt, de anya legalább fellélegezhetett, és a képzelt vesemedence-gyulladásunkat kihúzhatta a kórlapról. Ha becsukjuk a szemünket és őszinték vagyunk önmagunkhoz, akkor elmondhatjuk, hogy a fiatalkori öltözködés nem éppen a praktikumról és az észszerűségről szólt, sokkal inkább a megfelelési kényszer és egyfajta elfogadás iránti vágy beteljesítéséről.

Azonban az utóbbi években sajnálatos módon sok minden változott – főként a globális felmelegedésnek köszönhetően –, amit a saját bőrünkön is jócskán tapasztalhatunk, például a szélsőséges időjárási viszonyokon keresztül. Lánczos Benkő Tímea elmondta, hogy ez nagyban befolyásolhatná az öltözködési szokásainkat, hiszen a négy évszakból, a fokozatos átmenetekből gyakorlatilag kettő lesz, sőt összességében a tél hidegebb az átlagosnál.

– Hozzáteszem, hogy ma már a leghidegebb hónapok nem is a november, december, hanem a január, február és március. Érdemes figyelembe vennünk, amikor a téli bevásárlásokat, a téli ruhatárunkat tervezzük, hogy jóval hosszabb időintervallumban kell gondolkodnunk és a megszokottnál hidegebb telekre kell készülnünk – hangsúlyozza.

A szélsőséges és sokszor kiszámíthatatlan időjárásra azonban nehéz felkészülni, ezért a szakértő szerint nem kell feltétlenül a teljes gardróbunkat lecserélni, inkább helyezzük a ma úgyis nagyon divatos réteges öltözködésre a hangsúlyt. A réteges öltözködéssel több legyet is üthetünk egy csapásra – folytatja –, mivel sokkal több kombinációt kelthetünk életre. Egyes ruhadarabjainkat többévszakossá tehetjük, így jobban tudunk alkalmazkodni az időjáráshoz: nem kell lemondanunk a divatról és az esztétikumról a praktikum javára, hanem kellemes egyensúllyal tervezhetjük napi szettjeinket.

A réteges öltözködés alapdarabjai

Elmondható, hogy érettséggel és egy egészséges önképpel ez az egyensúly sokkal könnyebben hozható, de ehhez rengeteg szempontot kell figyelembe venni, mint például, hogy milyen az életstílusunk, milyen munkát végzünk, milyen életkorban vagyunk, mennyire vagyunk tisztában a saját szükségleteinkkel, igényeinkkel és azzal, hogy mi az, ami jól áll nekünk.

A fiatalabb generációk a bennük rejlő útkeresés, a személyiségük fejlődése miatt sokkal fogékonyabbak lehetnek az aktuális trendekre, náluk a szempontok teljesen mások. Itt inkább a fast fashion márkák épp piacra dobott kollekcióinak egyes darabjai a legmenőbbek függetlenül attól, hogy azok az egyes évszakoknak, időjárásnak megfelelnek-e: tehát itt az esztétikum a prioritás. A stylist szerint egyébként életkortól függetlenül mindenkinek a saját öltözködési Bibliájának alapelveit kell lefektetni, majd azokat betartani: meghúzni a határokat és az észszerűség mezsgyéjén mozogni, nem elrugaszkodni a valóságtól.

Lánczos Benkő Tímea szerint a fast fashion márkáknál, a kollekciók megalkotása során nem az időjárás diktál, inkább más tényezők, mint például a környezettudatosság. Bár ezek nagyrészt mondhatni látszatintézkedések – köztudott, hogy a divatipar a világ második legszennyezőbb iparága. Itt alapvetően a vásárló megtartása a cél, hiszen nem telik el úgy nap, hogy egyik vagy másik (fast fashion) márkát ne érné támadás.

Azonban sok olyan kampány létezik manapság, amiknek célkeresztjében a globális felmelegedés hatásainak csökkentése áll: újrahasznosított anyagokból dolgoznak, kevesebb műanyagot használnak a csomagolás során, nem dolgoznak állati szőrrel, szőrmével. Ez az egyre jobban terjedő nemes gesztus bizonyosan jótékony hatással van a bolygónkra, és a „sok kicsi sokra megy” elve érvényesülhet, és a vásárló is nagyobb kedvvel viselheti ezeket a darabokat.

A tervezés, alkotás pillanata egy helyi tervezőnél

Összességében: öltözködésünk legyen változatos, életkornak megfelelő és tudatos, mert csak ezzel a kombinációval tudjuk elérni a kívánt hatást: az egészségmegőrző, praktikus és esztétikus egyvelegét. Ha tehetjük, válasszunk olyan márkákat, amelyek környezettudatosak, mert így – bár közvetve – mi is úgy érezhetjük, hogy egy jó ügyért dolgozunk, az időjárás hatásait pedig próbáljuk a réteges öltözködéssel kivédeni.

A szakértő azt javasolja, hogy ha tényleg fontos a globális felelősségvállalás számunkra, akkor válasszunk helyi tervezőket, akik a minőségre helyezik a hangsúlyt és nem a mennyiségre. Bár ez a minőség magasabb áron elérhető, azonban ezek a darabok egyedibbek, időtállóbbak, mint a csapból is folyó fast fashion márkák darabjai, valamint az általuk használt gyártási, előállítási technikák lényegesen környezetkímélőbbek.

 Végül, de nem utolsósorban merjük fölvállalni magunkat, bátran kísérletezzünk, hiszen a „mindent mindennel” korszakában csodát művelhetünk magunkkal. De ne feledjük az ősi alapelvet, a „kevesebb néha több”.

Hirdetés