A pilóták és a légiutas-kísérők tiltakoztak szerdán 10 és 11 óra között a budapesti Lurdy Ház, a Malév székhelye előtt, miközben tartott a Malév pilótáinak és légiutas-kísérőinek kétórás figyelmeztető sztrájkja.
Óvári Tamás, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (HUNALPA) vezetője az MTI-nek elmondta, hogy a Malév menedzsmentjével nem tudtak megegyezni a pihenőidő kérdésében, ezért kezdtek munkabeszüntetésbe.
A sztrájkban csak a menedzser pilóták nem vesznek részt, egyébként teljes támogatottságú – tette hozzá. A Magyar Légiutas-kísérők Egyesületének (HUNACCA) szóvivője Richter Katalin az MTI-t arról tájékoztatta, hogy követelésük megegyezik a pilótákéval.
Róna Márta, a Malév kommunikációs igazgatója az MTI érdeklődésére közölte, hogy a figyelmeztető sztrájk nem okoz járatkiesést, így a légitársaságot nem éri anyagi kár. A Malévnál 232 pilóta van, közülük 30-an fizetés nélküli szabadágon, a légiutas-kísérők száma pedig 300 fő. A kommunikációs igazgató hozzáfűzte, ez a két szakszervezett a legszervezettebb, közel 100 százalékos szervezettséggel.
Az MTI helyszínen lévő tudósítójának becslése szerint 50-60 pilótaruhába, és mintegy 30-40 civilbe öltözött ember beszélgetett, miközben Óvári Tamás a televíziós csatornáknak nyilatkozott. A pilóták név nélkül elmondták, hogy valóban általában egy évben 800 órát repülnek ugyan, de volt, aki megmutatta egy havi beosztását, amely szerint 66 óra repült idő 124 óra munkaidőt jelent számára. A pilóták az alapbéren felül a repült órák után is kapnak díjazást. Nyáron egy hónapban elérheti a repült órák száma a százat, így a munkaidő a 198 órát.
Óvári Tamás hangsúlyozta, hogy nem bérkövetelésük van, hanem azt szeretnék, hogy az Európai Unióban meghatározott minimális pihenőidőnél két órával többet kapjanak. A jelenleg érvényes 12 óra munkaidő után szeretnének elérni plusz két óra pihenő időt – magyarázta.
A követelések között szerepel az is, hogy ne lehessen korlátlan az éjszakai munkavégzés. A pilóták elmondása szerint jelenleg átlagosan heti egy-két éjszakai járatpárt teljesítenek, de a Malév el akarja törölni a heti öt maximumot. Az éjszakai munkavégzést nem szabályozza az EU.
Nincs még megegyezés a szezonális foglalkoztatásban – mondta Óvári Tamás. Eddig a hajózó létszám 10 százalékáig foglalkoztathatott a Malév „külső” pilótákat, most ezt a korlátot el akarják törölni.
A HUNALPA elnöke az MTI kérdésére azt közölte, reméli, hogy a délben kezdődő újabb tárgyalási forduló eredményt hoz a Malév vezetésével. A mostani figyelmeztető sztrájkot követő pénteken 10 órára meghirdetett munkabeszüntetést még nem „fújták le”.
A Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetsége (KSZOSZ) szerdán közleményben támogatta és fejezte ki szolidaritását a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének munkavállalóiért. A közlekedési ágazatok minden területén biztonsági szempontokat vet fel a megfelelő pihenő idő megléte. Semmilyen gazdasági számítás és takarékosság nem lehet fontosabb, mint az utasok biztonsága, és ennek egyik meghatározó tényezőjeként a munkavállalók munkakörülményeinek magas színvonalú biztosítása – írta a KSZOSZ közleményében.