A PécsiKe 2020-as szezonja március elején kezdődött meg. De vajon mi történt a bringákkal a téli szünet alatt? Utánajártunk továbbá annak is, hogy milyen újdonságokra és változásokra kell készülnie a népszerű környezetkímélő pécsi elektromos közbringarendszer felhasználóinak.
Tavaly június elején indult el Pécs első elektromos közösségi kerékpármegosztó rendszere, a PécsiKe. Mint azt bizonyára sokan tudják, a belvárost az autók kipufogógázaitól tehermentesítő kényelmes pécsi e-bringákkal akár 40 kilométert is megtehetünk egy töltéssel, az elektromos rásegítésnek köszönhetően pedig a legmeredekebb mecsekoldali utakon is könnyedén feltekerhetünk. A városban 7 darab dokkolóállomás működik, melyekben 10-10 bicikli töltődhet egy időben, ilyen – egyébként a bővülő pécsi bicikliútvonalak kihasználtságát növelő – állomásokat a 400 ágyas klinika és a Zsolnay-negyed közötti szakaszon találhatunk.
Az első PécsiKe-szezon tavaly télen ért véget, a bringamegosztó rendszert üzemeltető Biokom Nkft. felhasználási adatai szerint a pécsiek és a Pécsre látogatók kifejezetten nagy érdeklődést mutattak a biciklik iránt. A Biokom Nkft.-től megtudtuk, hogy a rendszer júniusi indulásától november közepéig több mint 700 felhasználó ült fel a bringákra (rendszeres és alkalmi felhasználók összesen).
A PécsiKe 2020-as szezonja március elején kezdődött meg, a bicikliket több ütemben szállították ki a dokkolóállomásokra. De vajon mi történt a bringákkal a téli szünet alatt? A Biokom Nkft.-től megtudtuk, hogy a téli időszakban a kerékpárok a gyártó által előírt, évente egyszer esedékes ellenőrzésen, karbantartáson és szükség szerinti javításon estek át: szétszerelték őket, megvizsgálták a tengelyeket, a gumikat, a kormányokat, beállították a fékeket és a váltókat, meg is olajozták a bicikliket és persze az elektromos rendszerüket is átnézték, az akkumulátorokat pedig feltöltötték. A szezon indulását mindemellett megelőzte a kerékpárgyűjtő-állomások, valamint a bankkártyaterminálok ellenőrzése, és frissítették az informatikai rendszert is.
Az árakban nem történt változás, mivel a tavaly júniusban közzétett díjszabás már tartalmazta az idei évre vonatkozó tarifát is. Ugyanakkor az új szezon magával hozott újdonságokat is: elérhetővé vált a 30 napos és a 6 hónapos bérlet mellett az éves bérlet is. A kedvezményes éves bérlet 6000 forint, a féléves 4800 forint, a 30 napos 1400 forint. A Tüke Kártya és az Irány Pécs-kártya (Visit Pécs! Card) tulajdonosok, valamint a pécsi diákigazolvánnyal rendelkezők továbbra is 20 százalékos kedvezménnyel válthatják meg bérleteiket.
Tavaly a június és december közötti időszakban összesen 7725 kerékpárkölcsönzés, illetve dokkolás történt, a PécsiKe üzemeltetői idén azonban ennél nagyobb felhasználói forgalomra számít.
Így használjuk a pécsi e-bringákat
A pécsi elektromos bicajokat egy regisztrációs és egy azonosítási folyamatot követően lehet használni. Az alkalmi felhasználó a vásárlást követően e-mailben érkező PIN-kóddal, míg a rendszeres felhasználó az ügyfélszolgálati regisztrációt követően vásárolt PécsiKe-kártyával tudja használni a kerékpárokat.
Több fizetési módra van lehetőség a dokkolóállomásoknál és különböző „tarifák” léteznek attól függően, hogy valaki alkalmi vagy épp rendszeres felhasználója a PécsiKének.
A környezetbarát megoldás
A PécsiKe elektromos közbringarendszerének fenntartható energiaforráson alapuló közlekedési koncepciója tökéletesen illeszkedik a város környezetvédelmi céljaihoz, főként pedig a jobb levegőminőség eléréséért tett intézkedésekhez. Ebben az évek óta tartó folyamatban nagy előrelépést jelenthet egy tavaly indult, Pécsett jelenleg előkészítés alatt álló projekt is, melynek keretei között már több hazai város is hatékonyan lépett fel a közlekedési légszennyezés ellen.
A Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. koordinálása alatt zajló, 2026-ig tartó HungAIRy LIFE integrált projekt részeként különböző helyi akciók indultak, ilyen például a PécsiKéhez hasonló közösségi kerékpárrendszer kiépítése Békéscsabán, Egerben és Tatabányán.
A pécsi e-bringarendszer környezetvédelmi szerepét a legfontosabb annak fényében hangsúlyozni, hogy a város járműforgalma az elmúlt 7-8 év alatt közel 30 százalékkal nőtt. Jó hír ugyanakkor, hogy az egyre népszerűbb, autó- és forgalmi dugómentesítő alternatív közlekedési eszközként működő pécsi e-biciklik már a fenntartható, kevésbé légszennyező pécsi közlekedés irányába mutatnak. Azt ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ezen a területen is alapvetően a pécsiek belátása hozhat hosszú távú eredményt.
A pályázat költségeinek 60 százalékát az EU, 40 százalékát a magyar kormány biztosítja, a projektre sikeresen pályázott Pécs összesen mintegy 1,6 millió eurót, azaz több mint félmilliárd forintot költhet olyan programokra, amelyek hozzájárulhatnak a levegőminőség javulásához.
A LIFE IP HUNGAIRY (LIFE17 IPE/HU/000017) projekt az Európai Unió LIFE programjának támogatásával valósul meg.