6 C
Pécs
kedd, november 5, 2024
KezdőlapHírzónaKirúghatják az M6-os építőit

Kirúghatják az M6-os építőit

A sztráda Dunaújváros-Szekszárd közötti szakaszán felmerült hibákkal megsértette a kivitelező az állammal kötött szerződést, így akár fel is mondhatják a ppp-megállapodást. Az Index.hu keddi cikkéből kiderül: a magánszféra segítségével épült autópályák évente 100 milliárd forintba kerülnek az államnak.

Szinte mindegyik, ppp-s szerződéssel készült beruházás túlárazott, így az állam felül kívánja vizsgálni a megállapodásokat – derül ki az Index.hu keddi cikkéből. Mint ismert, a ppp-beruházások során magánbefektetők saját költségükön finanszíroznak meg projekteket, majd az állam évekig, részletekben fizeti ki számukra a számlát.

Egy minisztériumi számítás szerint ezek a szerződések nagyjából 1000-1050 milliárd forintnyi beruházási értéket jelentenek – ebből 800-850 milliárdot az autópályák -, ám a 15-20, de esetenként 30 évet is elérő futamidő alatt az állami költségvetést összesen 3000 milliárd forinttal terhelik meg. Az államnak ebben az évben 120 milliárdot, a következő négy évben évi 124-128 milliárdot kell kifizetnie ppp-díjként – írja a hírportál.

Többek között az M5-ös és M6/M60-as sztráda szakaszai is ilyen konstrukcióban épültek meg. A cikk szerint a legnagyobb problémának az M6-os és M60-as autópályát látja a kormány, mert már a statisztikai, forgalomszámlálási adatok sem indokolják a sztrádapár elkészítését. Ráadásul pénzügyi gondok is vannak: csak az M5-ös és M6/M60-as autópályák ppp-díja eléri az évi 100 milliárd forintot, miközben az autópálya-matricák értékesítéséből származó árbevétel – nem ezen a két sztrádán, hanem az összesen – mindössze évi 50 milliárd forint.

A portál arról ír, hogy az M6-osnak a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakaszán komoly műszaki hiányosságokat találtak. Tíz helyen vettek mintát az aszfaltból, a mintákból hat nem volt megfelelő, egy ,,közepesen hibás” besorolást kapott, és csak hármat találtak jónak. Emiatt az út ugyan nem veszélyesebb, de az élettartama rövidül, a vállalkozó pedig tízmilliárdos nagyságrendű nyereséget ért el. Az NFM szerint a kivitelező konzorcium a magyar szabványoktól eltérő műszaki megoldásokat alkalmazott, és megsértette az állammal kötött szerződést, így azt az állam akár fel is mondhatná.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő