Ahhoz, hogy a bicikliseket elfogadják a közlekedés egyenrangú résztvevőiként, egy pár fontos szabály betartását a gyalogosoknak, az autósoknak, és bizony a bringásoknak is meg kellene fontolnia.
A biciklizés mint környezetbarát közlekedési alternatíva jelentős mértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy Pécs egy fenntarthatóbb, tisztább, zöldebb város legyen a jövőben. Emellett pedig nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az egyik legegészségesebb közlekedési módról van szó. Ezért épült meg nemrég – többek között – az a két kilométeres, a Zsolnay-negyedet a Budai vámmal összekötő új bicikliút is, mely összekapcsolja a meglévő egyetemvárosi kerékpárutat a Zsolnay-negyeden keresztül a keleti városrésszel. A cél az új kerékpárutakkal az, hogy minden pécsinek legyen lehetősége a biciklizést választani, hogy erősítsék a városban a környezettudatos bringás kultúrát.
Ahhoz azonban, hogy a biciklizés egy minden téren, minden körben elismert és megbecsült közlekedési forma legyen, a bicajozóknak, az autósoknak, valamint a gyalogosoknak is érdemes tudnia, hogy a kerékpározók a közlekedésben egyenrangú felek. Ezért hangsúlyosan fel kell hívni a figyelmet mindazokra a fontos szabályokra, melyeket tudni kell ahhoz, hogy az autósok, gyalogosok és a bringások biztonságosan együtt tudjanak működni az utakon. A következőkben ennek az egyenrangúságnak és együttműködésnek pár sarkalatos pontját mutatjuk be.
Járdán bringázni, járókelők között: a gyalogosok és a biciklisek együttélésének egyik leginkább problematikus témája ez. Nem nehéz belátni – főleg személyes tapasztalatok alapján – hogy a járdán biciklizés komoly konfliktusokat szül, hiszen igencsak balesetveszélyes. Ahhoz, hogy a bicikliseket elfogadják, le kell tenni erről a gyakorlatról, hiszen épp ez az egyik fő oka annak, hogy a kerékpárosokat nem tekintik a közlekedés egyenrangú tagjainak. Ehhez hozzátartozik, hogy jogilag régóta tilos járdán bicajozni. Ha a biciklis mégis a járdára „kényszerül”, a következőket kell tudnia: vendégként kell viselkedni, óvatosan és lassan tekerni, a sétálók között nem szlalomozva, nem „lecsengetve őket”, udvariasan.
Ugyanakkor meg kell említeni, hogy sok kezdő biciklis joggal nem mer az úttestre menni, az autók, kamionok között kerékpározni, ha pedig ezeket a bringásokat a szabályok betartatása okán lekényszerítenék a járdákról, az sokukat lehet, hogy elrettentené a további kerékpározástól. Ezért is van szükség olyan kerékpárutakra, melyek kizárólag nekik készültek és melyeken nagyobb biztonságérzettel tekerhetnek, nem zavarva a gyalogosokat, nem félve az autóktól.
Mivel a kerékpárosok járművezetőként vesznek részt a közlekedésben, a KRESZ ismerete és betartása ehhez nyilván elengedhetetlen. Ha van kerékpárút vagy kijelölt kerékpárútvonal, annak használata egyértelműen kötelező. Amennyiben nincs, és az úttest bringázásra alkalmatlan, a biciklisek a gyalogosok közlekedésének zavarása nélkül – meghatározott sebességgel – közlekedhetnek a járdán is.
Ugyanakkor nem árt felkészülni arra, hogy mások nem minden esetben tartják be a szabályokat, a biciklisekkel az autósok és gyalogosok gyakran nem is számolnak. Ezért, ha megvan hozzá a gyakorlatunk, tekerjünk minél határozottabban, és az autósok felé is mindig jól láthatóan kommunikáljuk, hogy mi a szándékunk. Ezzel nagyot nőhetünk a közlekedők szemében. A világítás a biztonságos bringás közlekedés elengedhetetlen feltétele, az autósok a kivilágított – és láthatósági mellényt viselő – kerékpárosokat pedig sokkal inkább tekintik a közlekedés egyenrangú résztvevőjének.
Itt kell megemlíteni, hogy bizony a kerékpárosok között voltak és lesznek is olyanok, akik nem tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat: nem szállnak le a zebráknál a bringáról, száguldoznak a gyalogosoknak fenntartott sétálóutcákon, cikáznak az úttesteken. Tehát ez egy többtényezős szituáció, melynek megoldása a közlekedők – autósok, biciklisek, járókelők – közös akaratában rejlik. Csak így érhető el a biztonságos, egyenrangúságon alapuló „együttközlekedés”.
[su_box title=”Biciklivel a Zsolnay-negyedtől a Budai vámig ” style=”glass” box_color=”#0a921f” radius=”2″]A város keleti része eddig nem rendelkezett olyan kerékpárúttal, amelyen biztonságosan eltekerhettünk volna a belvárosig, ezért indult el tavaly a hiánypótló “Zsolnay Negyed – Budai Vám kerékpárút megvalósítása” névre hallgató TOP-os projekt, melyre az önkormányzat még az előző városvezetés idején 215 millió forintos támogatást nyert el. A két kilométeres, a Zsolnay-negyedet a Budai vámmal összekötő bicikliút kivitelezése 2019 őszén kezdődött meg. A kerékpárút összekapcsolja a meglévő egyetemvárosi kerékpárutat a Zsolnay-negyeden keresztül a keleti városrésszel, így a város kelet-nyugati irányú kerékpáros átjárhatósága jelentős mértékben javult. A fejlesztés során többek között valamennyi útcsatlakozás biztonságos kiépítését is megoldották, valamint a meglévő lépcsőket, rámpákat és támfalakat is az új úthoz igazították. A műszaki átadás-átvételi eljárás idén áprilisban indult, a jogerős forgalomba helyezési engedélyt pedig július 13-án adta ki a Pécsi Járási Hivatal.[/su_box]
A cikk a TOP-6.4.1-16-PC1-2017-00001 „Zsolnay Negyed – Budai vám kerékpárút megvalósítása” projekthez kapcsolódó szemléletformálási kampány keretében készült.