A húsvéti szezonális édességekből 2010-ben kevesebbet adtak el, mint az azt megelőző évben; a csokik döntő többsége tejcsokoládéból készül.
A Nielsen piackutató vállalat felmérése szerint a húsvéti szezonális édességek kiskereskedelmi forgalma évek óta lassan csökken. A 2010-es ünnepi időszakban bolti eladásuk az előző évhez képest 1 százalékkal volt kisebb, mintegy 2,7 milliárd forint. A cég kiskereskedelmi indexe szerint a mennyiség 8 százalékkal csökkent, a forgalom mintegy 820 tonna volt.
Míg évekig a csokoládétojás volt a legnépszerűbb termék, tavaly ezt a csokinyúl – értékben – megelőzte; a tojás piacrésze 38 százalékra csökkent, míg a nyúlé 40 százalékra emelkedett. A piaci részesedést tekintve utánuk a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következtek 8 százalékos részaránnyal, ezeket a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa, bárány, csibe követte 7-7 százalékkal.
A Nielsen kiemelte, hogy ez a piac gyorsan átalakul: 2004-ben csokoládéfajta szerint mennyiségben a húsvéti figurák kétharmada készült nugátból, 2010-ben viszont már a drágább tejcsokoládéra jutott majdnem kétharmad rész, 62 százalék, a nugátos figurák mutatója pedig 28 százalékra csökkent. A drágább étcsokoládé mutatója 7 százalék.
A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy az elsősorban nugátra koncentráló kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített, ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat – véli a Nielsen.
A tavalyi húsvét hónapjában, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készült húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3924 forint volt, míg nugátból készültté csak 1872 forint.
Az értékesítésben egyre nagyobb szerep jut a szupermarketeknek és diszkontoknak, ezek részesedése 30 százalékról 36-ra nőtt tavaly húsvétkor az előző évi ünnepi időszakhoz képest, mennyiséget tekintve.