2 C
Pécs
péntek, november 22, 2024
KezdőlapHírzónaHelyi hírekPécsiek, akik akkor segítenek, ha nagy a baj - IV. rész

Pécsiek, akik akkor segítenek, ha nagy a baj – IV. rész

Pécsett azt tapasztalták a városi önkormányzat képviselői, hogy a járvány miatt akár olyanok is valamilyen szociális ellátásra szorultak, akik alapesetben talán nem is kerültek volna nehéz helyzetbe. Mivel sokan nincsenek tisztában azzal, mivel foglalkoznak ezek az intézmények, lapunk egy cikksorozat keretében mutatja be fontos tevékenységeiket, illetve azt is, miként és milyen problémákkal fordulhatnak hozzájuk a bajbajutottak. 

A sorozat negyedik részében a különböző szenvedélybetegségek kezelésével, valamint a fogyatékossággal élők segítésével foglalkozó intézményeket vesszük górcső alá. A hajléktalan-ellátásról szóló első részt IDE KATTINTVA olvashatjuk el, a család-, gyermek-, és ifjúságvédelmet pedig ITT MUTATTUK BE másodikként, majd az ITT ELÉRHETŐ harmadik részben az idősügyi szolgáltatásokkal foglalkoztunk.

Baptista Szeretetszolgálat Életminőség-fejlesztő Szolgáltatások Intézménye

1981 óta, vagyis idén már 40. éve működik az intézmény, mely korábban városi, majd 2011 óta – a mai napig – egyházi, a Baptista Szeretetszolgálat fenntartásban segít az értelmi fogyatékossággal élőknek a Pécsi, a Komlói, a Siklósi és a Szentlőrinci járásokban.

– Nappali intézményként kezdtük meg a szolgáltatások nyújtását – az 1993-as szociális törvényt jóval megelőzve-. Kilencven férőhelyen három éves kortól veszünk fel ellátottakat, felső korhatár nincs, viszont jelentős állapotromlás esetén egyéb szolgáltatást ajánlunk meg. 1995-től átmeneti szállót is létrehoztunk, ami a mai napig 20 fő ellátására alkalmas, bentlakásos formában. Erre a két alapszolgáltatásra épült – a 2000-es években indult, fogyatékossággal élőkkel szembeni pozitív paradigmaváltásnak hála – támogatószolgálatunk. Mint mondta, körülbelül 200 klienst látnak el évente a támogatószolgálat munkatársai. 2006 óta fejlesztő foglalkoztatásra is lehetőséget adunk – képességeik szintjétől függően- a munkára képes ellátottak számára, így biztosítunk bevételi forrást számukra. Majd később, 2009-től a támogatott lakhatás is beindult, mely keretében országos szinten elsőként vezettünk be szabadabb lakhatási formát autista, fogyatékossággal élők számára. Úgy látom, hogy az a struktúra, melyet eredetileg elképzeltünk még nagyobb hatásfokkal működik, mióta a Baptista Szeretetszolgálat a fenntartónk. Minden innovációban számíthatunk rájuk – foglalta össze lapunk számára Gyurok Ernő intézményvezető.

Mint mondta, a fenntartó segítségével szociális bérlakásban 18 személy számára nyújtanak otthont, akik egy része az intézményen keresztül csatlakozik a munkaerőpiachoz, a nappali intézmény programjain is részt vesz.

Gyurok Ernő

Gyurok Ernő lapunknak elmondta, a koronavírus-járvány első hullámakor azt tapasztalták, hogy nagy rémületet okozott, a folyamatosan változó helyzet és az intézmény bezárásra. Különböző kreatív megoldásokra, online foglalkozásokra, volt szükség, természetesen a szigorú óvintézkedések mellett. Hangsúlyozta, kollégáinak hála azonban sokszor előre tudtak gondolkodni, rugalmasan kezelni szituációkat, nagyszerű online találkozókat tartani ügyfeleik érdekében. Még a foglalkoztatást és az étkeztetést, gyógyszerek eljuttatását is meg tudták oldani két szállítójárművüknek segítségével, az intézmény szolgáltatásait igénybe vevők és hozzátartozóik megelégedésére. Mint mondta, a második hullámban pedig már, sokkal nagyobb rutinnal kezelték a pandémiás kihívásokat.

Hogyan kérhetünk segítséget? Nagy az igény minden szolgáltatásra, szinte minden szolgáltatás maximális létszámmal fut. Amennyiben valaki szeretné igénybe venni valamelyiket, jelentkezhet személyesen az Endresz György utca 21. szám alatt, a 72/788-852-es telefonszámon, e-mailben az [email protected] vagy a [email protected] címeken. Az intézmény honlapján megtalálunk minden további információt. Érdemes felkeresni az intézményen belül működő Pécsi Napközi Otthon Alapítvány közösségi oldalát is.

Fogd A Kezem Alapítvány 

Az alapítvány célja a honlapjukon megfogalmazottak szerint „az önálló életvezetésben támogatást igénylő, intellektuális akadályozottsággal élő fiatalok kísérése azon a fejlődési úton, amely ahhoz segíti őket, hogy az emberi társadalom egészséges lelkületű, részben önálló, a mindennapi követelményekhez valamilyen szinten alkalmazkodni tudó tagjaivá váljanak”. Mindezt napközi ellátáson, lakóotthonon, támogatott lakhatáson, különböző kézműves foglalkozásokon, kiránduláskon és szabadidős programokon, illetve munkalehetőségek biztosításán keresztül valósítják meg a szakemberek. Mármint normális esetben, de nyilván most a járvány kissé erre is rátette a bélyegét.

– A vírus olyan kihívásokkal állított minket szembe, mint például az a tény, hogy egyrészt a jogszabályok, másrészt a családtagok járványhelyzet alatt hozott döntése miatt a megszokottnál jóval alacsonyabb létszámmal tudtunk működni. Büszkék vagyunk rá, hogy ennek ellenére mindeddig még egy dolgozótól sem kellett megválnunk, sőt még bővült is a csapat. Igyekeztünk egyébként lehetőségeinkhez mérten, a családok és a kliensek érdekeit szem előtt tartva, rugalmasan segíteni a foglalkoztatásban is, hiszen többen az általunk szervezett munkával keresnek pénzt és találnak elfoglaltságot. Az viszont nagy nehézség a számunkra, hogy az általunk fiataloknak nevezett ügyfeleink élettere a koronavírus miatt beszűkült, a közösségi integrációjukban ez a nagy időkihagyás még komoly problémákhoz vezethet a jövőben – mondta el lapunknak Tóth Péter ügyvezető.

„A nyáron, Mikor lehetett, szerveztük a napközi táborokat és a kirándulásokat, hogy lelkileg kevésbé legyen számukra megterhelő a bezártság időszaka”

– fogalmazott.

Tóth Péter

Kiemelte, családban élő ügyfeleik egyébként nem amiatt nem jártak a foglalkozásokra, mert az intézmény nem tudott volna megfelelni a higiéniai elvárásoknak, hanem azért, mert a családok magasabb kockázati csoportba tartozónak ítélik meg hozzátartozóikat azok egészségi állapota miatt. Klienseik számára lehetővé tették a szolgáltatások igénybevételét infokommunikációs eszközökön keresztül a járvány első és második hullámában is. A kliensek talán leginkább a közösségi és munkaerőpiaci programokat hiányolták – mondta a szakember.

Szintén a pandémia miatt az alapítvány a termékeivel, gyertyákkal, díszekkel és ékszerekkel az advent alatt csak korlátozottan tudott megjeleni és azokat árusítani. Így a „fiatalok” által előállított, máskor karácsonyi vásáron értékesített termékekkel sem találkozhatott a város lakossága.

Hogyan kérhetünk segítséget? A honlapon feltüntetett telefonszámon, illetve az ezen keresztül küldött üzeneten át tudjuk felvenni a kapcsolatot az alapítvánnyal. De akár a Facebook-profiljukra küldött üzeneten át is lehetséges.

INDIT Közalapítvány  

Az INDIT olyan integrált intézmény, melyben keverednek a szociális és az egészségügyi tevékenységek. Ez egy addiktológiai szolgáltatórendszer, mely a megelőzéstől az értelmes szabadidős programokig, az elérő-, ártalomcsökkentő szolgáltatásoktól a rehabilitációig, sőt a reszocializációig terjedően kínál segítséget a legkülönbözőbb függőségekkel küzdőknek intézményi- és szakmai háttérrel, stabil szakember-gárdával.

A függőséget sokan az alkohollal és a kábítószerrel azonosítják, holott rengeteg típusa van: például gyógyszer-, társ-, játék-, internet-, szexaddikciót ismerünk, de ide tartoznak többek között bizonyos evészavarok, vagy a testépítéssel kapcsolatos problémák is.

– Minden bajbajutottat szívesen látunk, a szociális alapellátást nyújtó intézményeinkben fel sem merül, hogy beutaló kellene ahhoz, hogy hozzánk fordulhassanak. Jelenleg inkább felnőtteknek szóló szolgáltatásokról beszélhetünk, de fiatalok és családok is megfordulnak nálunk, sőt dolgozunk egy kifejezetten serdülők számára fenntartott addiktológiai központ kialakításán is, amiben valószínűleg 2022 tavaszától indulhat a rendelés. Ott, a Berze Nagy János utcában egyébként évek óta kezelünk klienseket, a környék lakóinak nyugalmát eddig és ezután sem zavarhatja meg a tevékenységünk – emelte ki Szemelyácz János, az INDIT Közalapítvány szakmai vezetője.

Szemelyácz János

Hangsúlyozta továbbá, hogy a koronavírus miatt sokhelyütt bevezetett home office következtében megváltozott az otthoni szerhasználat ideje és mértéke is: míg korábban munka után ittak párat a kocsmában vagy kaptak be egy-két tablettát a függők, addig most az otthoni munkavégzés során, napközben is többször előfordulnak ezek. A témában nemrégiben hosszabb interjú keretében is beszélt lapunknak Szemelyácz János, ami ITT olvasható.

Emellett azt is elmondta a szakember, hogy a járvány nem csak problémákat, de lehetőséget is tartogatott magában a számukra. Némi átszervezés után sok terápiát át tudtak helyezni a virtuális térbe, amivel akár távolabb vagy külföldön élő klienseknek is tudnak segíteni. Nyilván a magasküszöbű intézmények, mint a rehabilitációk vagy az ambulanciák inkább csak személyes jelenlét mellett tudnak működni.

Hogyan kérhetünk segítséget? A honlapon megtalálható elérhetőségeken személyesen, telefonon, vagy online is jelentkezhetünk a programba. Néhány, a probléma jellegét illető kérdés feltevése után a szakemberek visszahívják az új jelentkezőket. Sürgős esetben azonnali ellátásra is lehetőség van. De persze ismerős vagy családtag is kérhet segítséget valamilyen – a rossz szokásoktól egészen a súlyos szenvedélybetegségekig – gonddal küzdőnek. Ugyanígy tanács után is érdeklődhetünk mások, vagy saját magunk számára.

Kiemelt képünk illusztráció. 

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő