A járvány ellenére nem áll meg az élet a Pécsi Kulturális Központban: az intézmény két jelenleg is futó programja bebizonyítja, hogy az online térben is lehet értékes és fontos kulturális eseményeket szervezni a pécsi gyerekek számára.
Ugyan a Pécsi Kulturális Központ intézményeinek ajtaja a sajnos jól ismert okok miatt zárva van, ez azonban nem jelenti azt, hogy a számos pécsi művelődési házat és egyéb helyi kulturális szolgáltatást összefogó és koordináló „kultközpontot” teljesen megbénította a koronavírus-járvány. Pavlovics Attila, a Pécsi Kulturális Központ igazgatója lapunknak elmondta, hogy még ebben a nehéz időszakban is lehet olyan közművelődéshez kapcsolódó programokat szervezni az interneten, amelyek megmozgatják a pécsieket, kiváltképp a fiatalokat és a családokat. A Pécsi Kulturális Központ az online térben tehát továbbra is aktív, több izgalmas és fontos programjuk fut jelenleg is, ezek közül az alábbiakban kettőt emelünk ki.
Pécsi diákok oldhatják meg a következő magyar űrhajós problémáit
Egyik futó programjuk szorosan kötődik a korunkban mellőzhetetlen technikai kultúra területéhez, azon belül pedig az űrkutatáshoz: ez a „Space Challenge 2021 – Újra magyar az űrben!” elnevezésű, kisebb és nagyobb diákoknak szóló pályázat, amit a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Baranyai Területi Szervezetével közösen koordinálnak.
– Nem csak az a fontos, hogy a gyerekek megtanuljanak néptáncolni, vagy hogy dalárdába járjanak, ugyanígy a kultúránk része az is, hogy a gyerekek megtanulnak programozni, animálni, modelleket vagy robotokat készíteni, kreatívan gondolkodni. A „Space Challenge” pályázatán keresztül a diákok figyelmét erre is fel tudjuk hívni, hiszen ők az ilyesmiben már nagyon jók, ez érdekli őket a legjobban, tehát egyfajta tehetséggondozás is ez – mondta Horzsa Gábor, az intézmény népművelője és programszervezője.
A pályázat hátteréről szólva Horzsa Gábor felidézte, hogy a 2019 novemberében az Európai Űrügynökség konferenciáján jelentették be, hogy Magyarország újra űrhajóst kíván küldeni az űrbe, egészen pontosan a 2000-től működő Nemzetközi Űrállomásra. A tervek szerint az űrállomáson dolgozó űrhajóst magyar mérnökök, orvosok, tudósok, űrkutatási szakemberek feladatokkal látják el, továbbá őt magát is folyamatosan vizsgálják majd. Mint mondta, a pályázatra jelentkezők feladata az, hogy űrállomáshoz, illetve a magyar űrhajós utazásával és munkájával kapcsolatos elméleti és gyakorlati kérdéseket különböző, választható kategóriákon belül megválaszoljanak, megoldjanak. A teljesség igénye nélkül mutatunk néhány ilyen kérdést:
- Hogyan válasszuk ki a magyar űrhajóst? Ki legyen az, tudós, pilóta, nő vagy férfi?
- Mit vigyen magával a magyar űrhajós a szakemberek által meghatározott eszközökön kívül?
- Hogyan képzeled el az életet az űrállomáson? Hogyan töltik az űrhajósok a szabadidejüket és mivel segítenéd te a szabadidő eltöltését?
- Milyen belső vagy külső modulokkal bővítenéd az űrállomást? Mi lenne ezeknek a moduloknak a feladata?
- Hogyan védenéd az űrállomást, illetve az űrsétán lévő űrhajóst az űrből érkező veszélyek ellen?
A pályázók a fenti kérdések közül választhatnak – de fel is vethetnek megválaszolandó problémákat – a megoldási javaslataikat pedig a következő kategóriákban várják a szervezők:
- Számítógépes játék, animáció, applikáció, oktató program
- Elektronikusan működő programozott eszköz, robot (ev3, arduino, stb.)
- Számítógéppel támogatott tervezés – 3D-modell
- Épített modell, makett (például LEGO-modell)
A pályázat technikai részletei és feltételei kapcsán Horzsa Gábor kiemelte, hogy három korcsoportban várják maximum 4 fős csoportok jelentkezését: általános iskola felső tagozatosok (5-6. osztály és 7-8. osztály) és középiskolások.
A pályázat benyújtása a következőképp történik: ha egy pályázó diák vagy egy csoport a fenti problémafelvetések valamelyikére például egy 3D-s modellel vagy egy animációval válaszol, akkor a pályaművet a „Space Challenge” honlapján, a regisztrációt követő utasításoknak megfelelően tudja feltölteni.
A nevezés és a pályamunkák feltöltésének határideje:
2021. május 16. 24 óra
Fontos tudni, hogy a pályázatok közül az érdeklődők egy közönségszavazáson választhatják ki a számukra legszimpatikusabbat.
A pályázat további részletei itt érhetők el.
Horzsa Gábor hangsúlyozta, hogy azon túl, hogy minden pályázó elismerésben részesül, a korosztályok legjobbjai, valamint a legtöbb közönségszavazatot kapott pályamunkát készítő diákok pedig értékes ajándékot kapnak, többek között laptopokat.
A pályázat szakmaiságáért dr. Nagyváradi László csillagász, a Pécsi Tudományegyetem Földrajzi Intézet, Térképészeti és Geoinformatikai Tanszékének vezetője felel.
Boszorkánykonyhában tanulhatnak a helyi gasztronómiáról a pécsi és baranyai gyerekek
A Pécsi Kulturális Központ egy másik – 2020 decemberében indult és jelenleg is futó – programmal a gasztronómia iránt érdeklődő 6-7. osztályos diákokat mozgatja meg a gasztrokulturális téren is eléggé ingerszegény járványhelyzet alatt. A pécsi Zsolnay Vilmos Technikum és Szakképző Iskolával közösen tető alá hozott többfordulós, elméleti és gyakorlati ismereteket egyaránt nyújtó gasztronómiai versenyük címe: „Boszorkánykonyha”.
Horzsa Gábor kiemelte, hogy a verseny meghirdetésével a céljuk a gasztronómia – főként pedig a baranyai nemzetiségek gasztronómiájának – népszerűsítése, a fiatalok közösségeinek összekovácsolása, és a gyerekek egészséges táplálkozásának elősegítése volt, az pedig további kitűnő apropót adott a projekthez – folytatta –, hogy törekvések vannak arra, hogy Baranya és Pécs Európa Gasztronómiai Régiójává kíván válni 2025-ben.
Mint mondta, a versenyre 6-7. osztályos tanulók 4 fős csapatait várták, akikhez egy felnőtt segítő (például egy tanár, szülő, nagyszülő, testvér) csatlakozott. Egy iskolából több csapat is jelentkezhetett a vetélkedőre, de az egy csapatban versenyző gyerekeknek nem szükséges egy iskolába járniuk – tette hozzá Horzsa Gábor. A verseny díja az első 3 csapat részére egy magyarországi gasztronómiai élmény-kirándulás – tette hozzá.
Egy érdekesség: a vetélkedő védnöke az országszerte ismert pécsi kreatív séf és gasztronómiai tanácsadó, Lokodi Ákos.
Horzsa Gábor a fentiekhez végül hozzátette, hogy mindkét programot állami forrásból valósítják meg, sem az intézménynek, sem a városnak nem kerül plusz költségbe lebonyolításuk.
– Ezekkel a pécsi gyerekeknek szóló kezdeményezésekkel szeretnénk bebizonyítani, hogy a pandémia nem szab határt a kultúrának, bizony lehet járványhelyzetben is közösségeket megmozgató kulturális programokat szervezni – fogalmazott.