Együttműködési megállapodást kötött az új tanévtől kezdődően a Baranya Megyei Szakképzési Centrum (BMSZC), annak Zipernowsky Károly Műszaki Technikuma és a Pécsi Tudományegyetem (PTE). Csütörtökön, az induló kooperációt bemutató sajtótájékoztatón elhangzott: az intézmények közös céljai a szakképzés és a felsőoktatási tanulmányok tartalmi összehangolása, a technikus diákok felsőfokú végzettségének elősegítése, ezzel szoros összefüggésben pedig a munkaerő-piaci igények hatékony kiszolgálása.
Mint kiderült, az együttműködés első lépéseként a PTE és a BMSZC Zipernowsky Károly Műszaki Technikum okleveles technikusképzésének képzési programját dolgozták ki. Erről a BMSZC főigazgatója, Rittlinger Zoltán a sajtótájékoztatón azt mondta, hogy a tehetséges fiatalok számára egyenes utat biztosít a PTE Műszaki és Informatikai Karára (MIK) és onnan a munkaerőpiacra.
Miseta Attila, a PTE rektora elmondta: nagy öröm számukra, hogy az új megállapodással az eddig is jól működő együttműködést, még szorosabbra fűzik. Kiemelte, hogy az egyetemi hallgatók jelentős része érkezik szakképzési intézményekből, illetve azt is, hogy a köz- és felsőoktatás közötti nem mindig gördülékeny koordinációt nem árt ehhez hasonló közös projektekkel fejleszteni. Hozzátette, bíznak abban, hogy a régió ipari szolgáltatóháttere a következő években bővülni fog, az intézményekhez és vállalatokhoz pedig egyre jobban képzett fiatalokat tudnak küldeni.
A PTE kancellárja, Decsi István azt hangsúlyozta, hogy ez a megállapodás nagy változást jelent az egyetemnek, hiszen általa hangsúlyosabban tudnak részt venni a térségfejlesztés és a felzárkóztatás folyamatában. Mint mondta, a fiatalok jövőképe is fejlődik az által, hogy már kisgyermekként olyan oktatásban és nevelésben részesülnek, mely alkalmazkodik a versenyszféra és a munkaerőpiac alakulásához, kihívásaihoz.
– Megtiszteltetés a számunkra, hogy együttműködhetünk az egyetemmel. Én a fiatalok oldaláról közelíteném meg ezt a dolgot. Miközben a szocializáció folyamatában senki nem vitatja, hogy eredményes, ha korán elkezdődik, ezzel szemben a szakmáknál ez valamiért nem teljesen egyértelmű. Én azonban azt gondolom, amennyiben a tanuló már azzal az ambícióval iratkozhat be az iskolába, hogy megfelelő eltökéltséggel egyenes út vezet számára a műszaki felsőoktatásba, gyakorlatilag a duális rendszerben már egészen fiatalon elkezdheti a karrierépítést. Tehát adott esetben egy cégnél kezd tanulni, majd hallgatóként folytatva eljuthat egészen addig, hogy a vállalat vezető mérnöke lesz. Ez egyébként a cél – fogalmazott Metzger Tibor, a BMSZC kancellárja.
A PTE MIK oktatási dékánhelyettese, Jancsárné Anweiler Ildikó arra emlékeztetett, hogy a kar évek óta igyekszik változatos programok útján kapcsolatot kiépíteni középiskolákkal. Ennek célja a diákok megismertetése a különböző mérnöki képzésekkel. Elmondta, a most kötött együttműködésnek hála a szakképzést szerző leendő hallgatók duplán jól járhatnak, hiszen amellett, hogy kitanulnak egy szakmát, a felsőoktatásba már előnnyel, beszámítható kreditpontokkal léphetnek be. Az is kiderült, hogy a szakiskolákból a műszaki karra érkezők sokszor sikeresebben teljesítik a tárgyakat a volt gimnazistáknál, illetve az is, hogy az új kooperáció során kevesebb lehet a lemorzsolódás is a kreditpont-beszámítás által.
– A 2021/22-es tanévben indítjuk először az okleveles technikusképzést. A visszajelzések már most nagyon pozitívok, az induló osztályba 4,5-ös és a fölötti átlaggal rendelkező diákok jelentkeztek, ami szerintem jó alapja annak, hogy egyetemi tanulmányaikat is el fogják tudni végezni ezek a fiatalok. A szakmai munka nagyon jól működik az egyetem és az iskola oktatói között. Bizakodva várom, hogy ez az új képzés abba a stádiumba érjen, mikor a mostani kilencedikeseink már sikeres középiskolai éveik után kezdik az egyetemet, és biztos vagyok benne, hogy igen kicsi lesz a lemorzsolódási arány – vélekedett az eseményen Amrein György, a BMSZC Zipernowsky Károly Műszaki Technikum igazgatója.
A sajtótájékoztatón elmondták: a szerződő partnerek megállapodtak abban, hogy közös tananyagfejlesztést is folytatnak, emellett pályaorientációs és szakmai oktatásszervezési tevékenységüket összehangolják, ezekben együttműködnek. A PTE középfokú oktatásban történő szerepvállalása egyébként egyre nagyobb hangsúlyt kapott az elmúlt években. A gyakorló intézményeken túl az egyetem komoly sikereket ért el a dunántúli egészségügyi szakképzés felzárkóztatásában, a PTE fenntartású középfokú egészségügyi szakképzésben tanulók száma az elmúlt két évben 1154-ről 1881 főre nőtt.