Az évek óta nehéz helyzetben lévő belvárosi üzlettulajdonosok és -bérlők számára új esély kínálkozik a város szívében felépített bevásárlóközpont, a parkolási díjak és a válság okozta problémák enyhítésére. A Pécs Holding új vezetése a folyamatos kommunikáció és együttműködés híve.
Mint ismert, egyáltalán nincsenek könnyű helyzetben a pécsi belvárosban működő boltok, üzletek tulajdonosai és bérlői. Nemcsak a legújabban gondot okozó pénztelenség miatt szenvednek ugyanis, hanem attól a ténytől is, hogy egészen egyszerűen jóval kevesebb ember megy el a kirakatok előtt, mint évekkel ezelőtt.
Az első nagy csapást a belvárosi forgalomcsillapított övezet és a parkolási rendszer kialakítása mérte a vevők forgalmára tíz esztendővel ezelőtt. Nem kellett sokat várni a második, a Király utcai üzletek jó része számára végső „pofonra” sem. A belváros szívében éppen hét évvel ezelőtt, 2004 tavaszán nyílt meg a 130 üzletet magában foglaló bevásárlóközpont.
Az egyre rosszabb helyzetben lévő, s – tekintve, hogy a város fő ütőerében működő, így – drágább termékeket forgalmazó boltok kettős negatívumként élték meg a 2009-es gazdasági világválságot és az Európa Kulturális Fővárosa program beruházásait is. Előbbi a vásárlóerőt csökkentette, utóbbi pedig az amúgy is gyér forgalmat tizedelte tovább azzal, hogy még körülményesebb volt elérni a boltokat.
Utóbbiak miatt folyamodtak a bajba jutottak a bérleti díjak csökkentése miatt a Pécs Holdinghoz tavaly, s kértek kompenzációt is a felújítások okozta forgalomkiesés miatt. Bár akkor elfogadta ezt érvként a holding, és segített, de idén már nem tud ilyen kedvezményt adni a városi vagyonkezelő – mondja Barna Béla, az áprilistól dolgozó új vezérigazgató.
A vezető május elején irodájában fogadta a belvárosi bérlőket, s meghallgatta a problémáikat. Mint mondta, arra jutottak, hogy a cél, vagyis a nagyobb forgalom érdekében szükség lenne érdekszövetségbe tömörülniük. Barna Béla leszögezte: a holding is érdekelt a forgalom fellendítésében, hiszen a vagyonkezelő is akkor kapja meg rendesen a bérleti díjat, s akkor kérhet többet az üzemeltetőktől, „fut a szekér”.
A vezérigazgató szerint az semmiképpen nem jelenthet megoldást, ha a holding tovább csökkenti a bérleti díjakat – adott esetben, sarkítva nulla forintra –, hiszen míg az egyik bolt jól működik, addig a másik ingyenes üzlethasználat mellett is csődbe mehet. Példaként hozta fel: akad olyan üzlethelyiség, amely az utóbbi években – válság ide, parkolási díj oda – folyamatosan növelni tudta forgalmát.
A vezető azt mondta, együtt gondolkodva érkezhetnek el a sokak boldogulását jelentő megoldáshoz. Kérdésünkre megemlítette: nem rossz gondolat a sétálóutcák környékén az első fél órás parkolást ingyen adni. A holding birtokában lévő Király-mélygarázsban például ingyen parkolhatnának a Király utcában vásárlók. Emellett Barna Béla hozzátette: az is nagy segítséget jelentene, ha a programszervezők, a kulturális életben dolgozók több attrakciót szerveznének a belvárosba.
„Egy komplex akciótervre van szükség ahhoz, hogy fejlődésnek indulhassanak ezek a boltok” – mondja a vezérigazgató, aki hozzátette: az egyetem műszaki és közgazdasági karán nemsokára pályázatot írnak ki. Ennek során arra a kérdésre várnak elképzeléseket, hogy mi módon lehet ismét élettel megtölteni a belvárost.