Ma tartották meg Pécsett a vásárcsarnok-vezetők szakmai találkozóját. Az eseményre az ország számos nagyvárosából érkeztek a helyi piacok és csarnokok első emberei, akik előbb bejárták a közelmúltban átadott új pécsi piacteret, majd egy kerekasztal-beszélgetés során egyeztettek a jövőbeli együttműködés lehetőségeiről.
Ilyen szakmai összejövetel korábban már volt Szombathelyen, idén a Pécsi Vagyonhasznosító Zrt. kezdeményezésére Pécsre invitálták az ország számos vásárcsarnokának vezetőit. Ahogyan Szabó Szilárd, a PVH vezérigazgatója lapunknak elmondta, adta magát az ötlet, hiszen más városok csarnokainak vezetői már nagyon kíváncsiak voltak az új pécsi vásárcsarnokra.
– Az országban a vásárcsarnokok, piacok üzemeltetői ugyanazokkal a problémákkal küszködnek – mondta Szabó Szilárd. – Több olyan témáról egyeztetünk, ahol a közös fellépés lehetőségét vitatjuk meg. Közös érdek, hogy a csarnokok megőrizzék versenyképességüket a multikkal szemben. Sok közös kérdés van, például hogy mi az ideális nyitvatartási rend, hogy csak egyet említsek. Szeretnénk egy érdekképviseleti szervet létrehozni, ami kormányzati szinten is eredményeket tud elérni, támogatások ügyében például.
Szabó azt is elárulta, hogy több, másik városból érkező vezető is kíváncsi volt a PVH által kidolgozott, egységes bérleti szerződési konstrukcióra, ezt a példát szeretnék átvenni a pécsi példát látva.
Budapest több nagy piacának vezetői mellett Pécsre érkeztek a találkozóra Esztergomból, Győrből, Kaposvárról, Miskolcról, Székesfehérvárról, Szombathelyről és Veszprémből is szakemberek, akiknek gyakorlatilag egytől egyig elnyerte a tetszését a pécsi vásárcsarnok.
– A tervezésből származó adottságok Pécsett kiválóak – árulta el lapunknak Polákovics Marietta, a Szombathelyi Városi Vásárcsarnok vezetője. – Az áruforgalmat elősegítő dokkolót mindenképpen ki kell emelnem, ez az egyik nagy előnye ennek az épületnek. Ami Pécsett nekem nagyon tetszett még, az a tér. A nagy belmagasság, a tisztaság, az átláthatóság. Ha belép ide a vásárló, nem akad meg azonnal a szeme a bejárat előtt tornyosuló pultnál, hanem átlátja gyakorlatilag az egész épületet. Az itteni letisztultságnak, a sok fehér és fekete színnek köszönhetően pedig az áruk színei is sokkal jobban tudnak érvényesülni.
A fővárosi, Fény utcai piac vezetőjének, Mihalik Zoltánnak is elnyerte a tetszését a pécsi csarnok, lapunknak úgy fogalmazott, hogy láthatóan jól átgondolt a konstrukció, és alaposan végiggondolt stratégiával hozták létre az épületet.
– Az a legfontosabb feladatunk, hogy a legjobb gyakorlatokat megosszuk egymással – mondta a szakmai találkozóról Mihalik. – Nehezen tudunk versenyezni a multikkal és a diszkontláncokkal, így az a fontos, hogy ebben összehangolt, közös fellépés legyen országosan. Azt látjuk, hogy a kiskereskedelmi láncoknak és a diszkontoknak érdekérvényesítő szerepük van a kormányzatnál, így ezt nekünk is el kell érni. Ha egyesével keressük meg a döntéshozókat, annak nincs olyan ereje, mintha azt tudnánk mondani, hogy a kérésünk az ország összes nagyvárosának piacát, vásárcsarnokát érinti.
Mihalik szerint önmagában a kereskedelmi funkció már kevés, kell, hogy közösségi funkciót is betöltsön egy vásárcsarnok. Erre rímelt az, amit Szabó Szilárd még a kerekasztal-beszélgetés előtt árult el lapunknak.
– Közösségi eseményeket akarunk csinálni, amely roadshow-szerűen menne végig az ország nagy vásárcsarnokain – mondta a PVH vezérigazgatója. – Erről már elindult a szakmai beszélgetés, és a közös akarat is megvan hozzá.
Fotók: Rajnai Richárd