Nem csak az óriási tanárhiány a gond: alsó hangon mintegy 14 ezer, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő (NOKS) munkatársat kellene még alkalmazni a hazai köznevelési intézményekben ahhoz, hogy legalább a hatályos jogszabályi előírásoknak megfeleljen a pedagógusok munkáját segítő, illetve az intézmények működését biztosító dolgozók száma – közölte a Népszava a Budapest Intézet elemzése alapján.
Jelenleg mintegy 36 ezer teljes állásban, valamint körülbelül háromezer félállásban vagy szerződéssel foglalkoztatott NOKS státuszú munkavállaló – (gyógy)pedagógiai asszisztens, pszichopedagógus, titkár, dajka, könyvtáros, rendszergazda, takarító – dolgozik a köznevelésben.
Azonban a betöltött státuszok lényegesen alulmaradnak az előírtakhoz képest, a fenti munkakörökbe tartozó feladatokat pedig sok esetben az amúgy is túlterhelt pedagógusok látják el a lap szerint.
Mint írja a Népszava, különösen a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek hiánya okoz gondot, aminek több tízezer tanulási nehézségekkel vagy zavarokkal küzdő, sajátos nevelési igényű (SNI-s) és hátrányos helyzetű diák láthatja kárát.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az SNI-s tanulók létszáma évről évre növekszik, a 2022/2023-as tanévre 102,2 ezerre emelkedett.
A NOKS-os dolgozók hiányának egyik legfőbb oka az alacsony bérezés: egy heti 40 órát dolgozó szakképzett pedagógiai asszisztens a garantált bérminimumot, vagyis jelenleg nettó 197 ezer forintot kap havonta.
A szakszervezetek követelései között az szerepel, hogy az ő fizetésük emelkedjen legalább a garantált bérminimum 130 százalékára.