2021 ősze óta zajlik a Baranyai jövőképek projekt három baranyai ifjúsági közösségben: Dunaszekcsőn, Kölkeden és Pécsen a Bártfa Utcai Általános Iskolában. Projektünk célja, hogy a résztvevő 10-16 éves gyerekeket segítsük egyéni és közösségi szintű vágyaik megfogalmazásában, és ezek megvalósításában közösségi művészetekkel és a közösségszervezés módszereivel.
A projekt elején például Kölkeden valósítottunk meg egy részvételi filmes műhelyt, ahol a Dunaszekcsői Webtévé fiataljai és csoportvezetői tanították a kölkedi fiatalokat a filmezés fortélyaira, és készítettek közösen kisfilmeket arról, hogy a kölkediek milyen változásokat szeretnének a falujukban.
Ugyanezt a témakört dolgoztuk fel a közösségi festés eszközeivel a dunaszekcsői és pécsi csoporttal. A csoportok figyelemre méltó listát állítottak össze azokról a dolgokról, amiken változtatnának a falujukban, illetve az iskolájukban. Ezekből választottak aztán egyet-kettőt, aminek a megoldására stratégiát alkottunk, és közösen megvalósítottuk a lépéseket.
Kölkeden találkoztak a gyerekek a helyi képviselő-testülettel, aminek eredményeként mára létrejöhetett egy generációk óta vágyott Ifjúsági Klub a faluban. A pécsi Bártfában a wc-k és mosdók tarthatatlan állapotára hívták fel a figyelmet a gyerekek művészeti installációkkal, rengeteg humorral és iróniával. Ugyanitt kertészetek támogatóként való bevonásával, az egész iskola és szülők részvételével megszervezték az udvar virágosítását.
A projekt utóbbi öt hónapjában pedig a részvételi (közösségi) költségtervezés módszerét próbáltuk ki a három közösségben. Ennek a Brazíliából származó, általában önkormányzatok által lakossági szinten alkalmazott módszernek az a lényege, hogy a folyamatban résztvevők (lakosság vagy most a gyerekek) dönthetnek egy e célra elkülönített pénzalap elköltéséről. Jelen esetben Pécs város önkormányzata és a Bártfa Alapítvány adta össze azt az alapot, amiről a bártfás diákok dönthettek. Április elején tartottunk egy ötletgyűjtést az iskola 4-8. osztályos diákjaival, majd két körben szelektáltuk az ötleteket.
A második körben egy diákból álló csoport válogatta ki azokat az ötleteket melyeket aztán az ötletgazdák kidolgoztak és egy plakáton tették láthatóvá a többi diák számára. A kiválasztott 8 ötlet közt szerepelnek közösségépítést szolgáló programok, sportoláshoz, a környezet színesebbé tételéhez kapcsolódó ötletek, de még a tanulmányi eredmény javítását ösztönző projekt is. A plakátkészítés és a kis kampányfilmecskék készítése után a plakátokat kiállítottuk az iskolában, és zárómomentumként június 12-én megtartottuk a szavazást az iskolában, ahol a 4-8. osztályosok szavazhattak a nyolc projektből kettőre. A szavazatok összesítése után a nyertes projekteket a 2023/2024-es tanévben fogjuk megvalósítani.
A projekt szakmai megvalósítója a Murál Morál Egyesület, támogatója pedig az Ökotárs Alapítvány.
Szöveg:
Katona Krisztina
projektvezető
Murál Morál Egyesület