Amint arról lapunk is többször beszámolt már, augusztus 1-től „közlekedésimód-váltás” lép életbe, vagyis végérvényesen bezárnak vasútvonalak. A rendelkezés a Dombóvár–Komló vasútvonalat is érinti, ahol autóbuszokkal pótolják majd a vonatot – ezzel jelentősen növelve a menetidőt.
Most a Komlói Vasútbarátok Körének ezzel kapcsolatban hozzánk eljuttatott közleményét hozzuk le, változtatások nélkül:
„AZ UTOLSÓ SZÓ JOGÁN:
A vonalon 2009-ben egyszer már leállították a személyforgalmat.
De ez a vonal élni élni akart.
Most 14 évvel később úgy döntöttek megadják neki a kegyelemdöfést.
Elveszik az utasoktól a választás lehetőségét.
Ez történelmi bűn! Nem csak az utasok ellen, hanem Komló város és a vidék ellen elkövetett bűn.
Egy szüneteltetés, járatritkítás vagy bármilyen más visszalépés, csak arra jó, hogy az embereket más közlekedési alternatívák felé tereljék, leszoktassák a vasút használatáról. Az utasokat is elriasztja a vonatozástól a pótlóbuszozás, ezért ezt teljes mértékben elutasítjuk!
Azokat a vonalakat, ahol ütemes menetrend van érvényben, azaz a járatok a nap legnagyobb részében minden órában ugyanakkor indulnak, szívesebben használják az utasok is.
Akkor fognak az emberek utazni a vonatokon, ha értelmes időben közlekednek. Amint a fővonalak tekintetében az ütemes menetrendekkel jobbára sikerült megvalósítani, úgy amennyiben a rendszert a mellékvonalakon is bevezetnék, vélhetően nagyot ugrana a járatok kihasználtsága.
Egy ilyen rendszerben optimálisan a buszok szerepe az, hogy a vasúttal nem rendelkező települések lakóit ráhordja a vasútra. Sajnos a vasúti személyszállítási szolgáltatás korábbi szüneteltetése óta az autóbusz menetrendek úgy vannak összeállítva, hogy a vasút ne jelentsen vonzó alternatívát az utazóközönség számára. Ezt a helyzetet fel kell számolni!
Valóban kedvezőtlen a jelenlegi helyzet, mely szerint a mellékvonalak nagy részén elavult járművek közlekednek lassan, ritkán, kevés utassal, de erre nem a járatritkítás és a vonalbezárás a megoldás: számos régióban a vasútvonalak fejlesztése, a sűrű, ütemes menetrend bevezetése és korszerűbb járművek beszerzése valódi alternatívát és versenyképes eljutási lehetőséget biztosítana a falvak, kisvárosaink lakóinak.
Most is arra kérjük a megrendelő Minisztériumot, hogy vizsgálja felül álláspontját és döntése során a (leendő) utasok szempontjait helyezze előtérbe. Úgy gondoljuk, nem szabad engednie a MÁV-Volán továbbra is fennálló belső érdekharcának, hanem olyan kínálatot és menetrendet kell kialakítania, amely ismét a térség nélkülözhetetlen elemévé teszi a vasútvonalat.”
A vasútbezárás miatt fél órával hosszabb lesz eljutni Komlóra
Kiemelt képünk illusztráció.