Legyen a busz időben a megállóban! – ez a legfontosabb célkitűzése a Tüke Busz Zrt. májusban kinevezett új vezérigazgatójának. Skutnik Tibornak ehhez két alapvető problémát kell megoldania: legyen elég autóbusz-vezető, és megfelelő számú használható jármű. Az elmúlt három hónapban mindkét területen sikerült előre lépni.
A pécsi közösségi közlekedés iránti közbizalom helyreállítását helyezte rövid távú terveinek középpontjába a Tüke Busz Zrt. májusban kinevezett vezérigazgatója, Skutnik Tibor. Meglátása szerint ehhez a menetrend tartására van szükség, ahogy lapunknak fogalmazott „az autóbuszoknak, ha törik, ha szakad, a menetrend szerint a megállóba kell érkezniük, mert ez teremti meg a szolgáltatás iránti bizalmat az utasokban.” A kinevezése óta eltelt valamivel több mint 100 napban minden tevékenységét ennek a célnak rendelte alá.
– Ha rendkívüli módon leegyszerűsítjük, akkor a menetrend tartásához kettő alapvető feltétel teljesülésére van szükség: legyen megfelelő létszámú autóbusz-vezető és számukra megfelelő mennyiségű, műszakilag felkészített autóbusz – foglalta össze Skutnik Tibor. – Persze a feladat ennél azért jóval bonyolultabb, hiszen ennek a két feltételnek a teljesítéséhez rengeteg munkát kell elvégezni. Ezen dolgozunk a cég valamennyi munkatársával közösen.
Skutnik Tibor számára nem volt ismeretlen a „vezetés” fogalma, hiszen az elmúlt években cégvezetőként, üzemvezetőként szerzett már tapasztalatokat, de logisztikai-szállítmányozási vezetőként is bővítette ismereteit. Amikor a Tüke Busz élén töltött első, kicsit több mint 100 napjáról kérdeztük, kiemelte, hogy igyekezett új szemléletet hozni a céghez.
– Minden szervezeti változás bizalmatlanságot, óvatosságot, de egyúttal egy új kezdetet is jelent a munkatársak számára – árulta el Skutnik Tibor. – A társasághoz érkezve az első naptól kezdve azon dolgozom, hogy a szervezetből újra közösséget építsek, visszaállítsam a cég munkaadói hírnevét és megerősítsem azt. Ehhez sok támogatást kapok a kollégáimtól. Az elejétől élő, személyes kapcsolatom van az autóbusz-vezetőkkel, a műhelyben dolgozókkal, a forgalomirányítás munkatársaival. A bemutatkozásom során is elmondtam nekik, pontosan tudom, hogy a szakmai feladatok mellett az élet más területein is helyt kell állniuk, ezért ha egy-egy nehéz helyzetben a segítségükre lehetek, forduljanak hozzám bizalommal.
A vezérigazgató kiemelte, számára rendkívül fontos, hogy a Tüke Busz dolgozói és a cégnél a jövőben munkát vállalók is tudják, a társaság Pécs meghatározó, felelős foglalkoztatója, ahol a pontosan érkező fizetések mellett többféle béren kívüli juttatásban is részesülnek a munkatársak.
– A dolgozóink számára elismerési és lojalitási programot indítunk – árulta el a vezető. – Ez nem csak azért lényeges, hogy odafigyeljünk az egyéni teljesítményekre, hanem azért is, mert hosszú távon, a közösségi közlekedés biztosította életpályamodellben gondolkodunk.
A személyszállítási ágazat kapcsán országos probléma a dolgozói létszám csökkenése, a szakma fokozatosan elöregedik – az elmúlt években ez a jelenség Pécset és a Tüke Buszt is érintette. A társaság éppen ezért indított a közelmúltban egy nagyszabású toborzási kampányt. Nyomtatott és online újságokban, a közösségi médiában, sorompótáblákon, LED-falakon, járműreklámokon, de még padlómatricákon is lehet látni a hirdetéseket.
– Hatalmas eredménynek tartom és nagy öröm számomra, hogy felismerve ennek az akut helyzetnek a súlyát, saját döntésük alapján buszvezető munkatársaim lettek ennek a kampánynak az arcai, köszönöm, hogy segítik a toborzást – jelentette ki Skutnik Tibor. – A toborzási kampánynak már vannak eredményei, hiszen folyamatosan veszünk fel új munkatársakat. A nyugdíjba vonuló autóbusz-vezetői állományt sikerült pótolni, 16 új kolléga áll munkába a cégnél.
A vezérigazgató fontos rövid távú célként tűzte ki, hogy csökkentsék a műszaki hibás autóbuszok arányát a flottán belül.
– Kezdeményezésemre elindítottunk egy, a műszaki állapot fenntartását célzó rendszert, amely során tervszerű, megelőző karbantartási feladatokat határoztunk meg a buszok rendelkezésre állásának javítása érdekében – közölte Skutnik. – Emellett a buszok jelentős része új gumiabroncsot kapott. Az alkatrész-raktározásban egy minimumkészletet állítottunk fel, amely segíti és gyorsítja az azonnali hibaelhárítás folyamatát, csökkenti az állási időt. Javítóbázisunkon megnöveltük a műszaki rendelkezésre állási időt, az elektromos autóbuszok töltési folyamatát optimalizáltuk, összehangoltuk az elektromos teljesítményt és a feltöltési időt. Változtattunk a gázolajbeszerzési stratégián is, aminek eredményeként növekedett a tartalékképzési biztonság, miközben költségmegtakarítást értek el.
A műszaki intézkedések és a toborzás eredményeként az elmúlt hónapokban jelentős mértékben csökkent a kimaradó járatok száma a pécsi közösségi közlekedésben.
A Tüke Busz statisztikái szerint 2022-ben 1,85 százalék volt a kimaradó járatok aránya. 2023-ban az első nyolc hónap adatai alapján ez az arány nem éri el a 0,3 százalékot, de még jobb a helyzet május óta. Az új vezérigazgató munkába állása óta ugyanis annak ellenére csökkent tovább a kimaradó járatok aránya (0,12 százalékra), hogy a cég időközben a nyári menetrendről átállt a több járatot tartalmazó őszi menetrendre.
A pécsi közösségi közlekedésért felelős Skutnik Tibor végezetül arról is beszélt, hogy milyen feladatok állnak előtte, és a Tüke Busz Zrt. előtt a következő időszakban. Szeretnék folytatni a járműpark fokozatos cseréjét, és növelni az elektromos flottát.
– A digitalizáció terén fontos fejlesztések előtt állunk – árulta el a vezérigazgató. – Utasaink számára a már elérhető mobiljegy mellett a bérletek esetében is szeretnénk biztosítani a készpénzmentes vásárlás lehetőségét. Fejlesztjük weboldalunkat és erősítjük jelenlétünket a közösségi médiában is. A jövőben nagyobb hangsúlyt fektetünk az ügyfélszolgálati feladatainkra és belső oktatási munkákra is. Legfontosabb célunk, hogy a pécsi közösségi közlekedésben vállalt feladatunkat pontos, megbízható, kiszámítható menetrend szerint teljesítsük.