Minden magyarországi cégnek, illetve vállalkozásnak rendelkeznie kell magyar székhellyel, illetve ezen túl a tulajdonosnak – legyen szó jogi személyről, vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társaságról – is bírnia kell magyar elérhetőséggel. Előfordulhat azonban, hogy erre nincs lehetőség, mert az érintett illető, vagy vállalat külföldi. A cégalapításra ilyenkor is lehetőség van, azonban ekkor jön képbe a kézbesítési megbízott, aki viszont már egy magyarországi címen bejelentett személy vagy szervezet lehet.
Mit mond a jogszabály?
A kézbesítési megbízott kategóriáját, illetve a rá vonatkozó feltételeket Magyarországon a 2006. évi V. törvény a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szabályozza, annak is a 31. paragrafusa.
A törvény előírja, hogy minden vállalat esetén a cégjegyzékben fel kell tüntetni a lakóhelyet, telephelyet vagy székhelyet, amikor pedig ez nem magyarországi cím, akkor kézbesítési megbízottat kell keresni, illetve mind a megbízást, mind a megbízott adatait a szerződésben szerepeltetni kell.
Ha tehát olyan személy szeretne céget alapítani, aki nem rendelkezik magyarországi lakóhellyel, vagy vállalat esetében magyarországi székhellyel, akkor mindenképpen keresni kell egy kézbesítési megbízottat, aki aztán lényegében összekötőként szerepel a magyar hatóságok, valamint a vállalat között.
A kézbesítési megbízott feladatai
Ahogy fentebb is említettük, a kézbesítési megbízott legfőbb feladata, hogy összeköti a magyar hatóságokat a céggel. A fő feladata a hivatalos iratok, dokumentumok átvétele, illetve ezek továbbítása az ügyfele felé.
A kézbesítési megbízást az emberek hajlamosak összekeverni az átvételi megbízással. Ebben az esetben arról van szó, hogy egy egyébként magyarországi lakóhellyel rendelkező címzett nevében átvesszük, akár a postán a küldeményeket, a kézbesítési megbízott azonban maga válik a címzetté, hiszen magyarországi cím hiányába erre a megbízójának nincs lehetősége.
Mindenképpen ki kell emelni, hogy a jogszabály úgy tekinti, hogy a megbízottnak átadott leveleket a megbízó legkésőbb 15 nap alatt kézhez kapja, érdemes tehát olyan személyt vagy szolgáltatót választani, ahol biztosan nem fog elkeveredni az információ.
Kézbesítési megbízott, mint szolgáltatás
Találtunk egy szimpatikus vállalatot, szeretnénk megbízni, de mit kapunk pontosan a pénzünkért? Az első és a legfontosabb, hogy a kézbesítési megbízott átveszi az összes olyan levelet, hivatalos dokumentumot, amelyet a külföldi állampolgár nem tud. Ezeket aztán beszkenneli és emailben továbbítja a megbízója felé.
A kézbesítési megbízott felelőssége a levelek átvétele, illetve azok továbbítása, az ügyfél felelőssége pedig az, hogy rendszeresen, legalább heti egy alkalommal ellenőrizze a leveleit, hogy biztosan ne maradjon le a fontos információkról.
Kiből lehet kézbesítési megbízott?
Rövöden bármely személy, vagy szervezet, amely magyarországi címmel rendelkezik. A leggyakoribb esetben ügyvédek, ügyvédi irodák, illetve a cégek számára különböző szolgáltatásokat nyújtó vállalatok bizonyulnak a legjobb választásnak. Ez utóbbi esetben biztosak lehetünk benne, hogy a levelek nem fognak elkeveredni.
Mindenképpen muszáj azonban megjegyezni, hogy ezt a feladatot a cég nem oldhatja meg házon belül. Azaz a kézbesítési megbízott nem lehet a cég tagja, vezetője, tisztségviselője, ahogy felügyelőbizottsági tag sem.
Amennyiben egy vállalat alapítója – legyen magánszemély, vagy gazdasági társaság – nem rendelkezik magyar címmel, úgy a cég alapító okiratával egyetemben, a cégbíróságon leadott bejegyzési kérelemben a kézbesítési megbízást, valamint a megbízott adatait fel kell tüntetni.
Amikor a megbízás megszűnik, akkor azt szintén a cégbíróságon, 15 napon belül kötelező jelezni. Persze, ha az érintett személy vagy vállalat továbbra sem rendelkezik magyarországi címmel, úgy gondoskodni kell a következő kézbesítési megbízott bejelentéséről is.
(x)