Hirdetés

A MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. 2023 júliusa óta irányítja a magyarországi közszolgáltatási és intézményi települési szilárd hulladék begyűjtését, kezelését és hasznosítását. Az állammal kötött koncessziós szerződés 35 évre szól.

A MOHU térségi koordinátorokon keresztül tart kapcsolatot a helyi hulladékkezelő cégekkel, amelyek ténylegesen végzik a szemétszállítást és -szelektálást. A koordinátorok jövő évi árajánlatukat már elküldték ezeknek a cégeknek, viszont az alapján az ideinél minimum tíz százalékkal kevesebbet kapnak a munkájukért – írja cikkében a Népszava.

A lap információi szerint a cégek háromnegyede elfogadta az ajánlatot, a nyomott átvételi ár ellen nyíltan szinte csak a dél-dunántúli városok – köztük Pécs – vezetői lázadtak fel attól tartva, hogy sok év alatt felépített, korszerűen felszerelt, jól működő, gazdaságilag stabil cégeik tönkremehetnek. Az ügyben először Siófok független polgármestere, Lengyel Róbert szólalt fel, aki egy Facebook posztjában azt írta, szándékosan tönkre akarják tenni a Balaton-parti város tulajdonában lévő hulladékkezelőt, a Siokom NKft.-t.

Nagykanizsán szintén nem fogadták el a Kaposvári Hulladékgazdálkodási Nkft. (KHG) ajánlatát, ahogy Pécsen sem. Mint ahogy a Népszava megemlíti, a 319 település 420 ezer lakójának hulladékát elfuvarozó és kezelő pécsi Dél-Kom NKft. 10 százalékkal alacsonyabb árajánlatot kapott a KHG-tól. Bíró Péter, a Dél-Kom ügyvezetője csak annyit mondott, hogy tárgyalnak még. Péterffy Attila, Pécs ellenzéki összefogással megválasztott polgármestere viszont kifejtette a lapnak, hogy ő tiltotta meg az aláírást.

– Ha az megtörténne, akkor a 10 milliárdos árbevételű Dél-Kom egyből 250 milliót vesztene, és ez akár veszteségbe sodorhatná a városi céget, hisz számítani kell arra is, hogy az infláció jelentősen emeli a működési költségeket, ezért a Dél-Kom eleve árat szeretett volna emelni – nyilatkozta a városvezető a Népszavának.

A Népszava hozzáteszi, a Dél-Kom hulladékválogatással foglalkozó telephelyeinek 2025 végéig szerződése van a MOHU-val, így akkor sem állna le, ha elvesztené a szállítás jogát, ugyanakkor a szállítással foglalkozó 200 ember munkavállalói sorsa kérdésessé válna.

A szerződés meghiúsulása esetén sem maradna az utcán a szemét, ilyen esetben a katasztrófavédelem gondoskodik a hulladék elszállításáról – vélhetően, a pécsi cég dolgozóinak és gépeinek kivezénylésével. Ez a megoldás azonban lényegesen többe kerülne, mint a mostani – hangsúlyozza a lap. A helyzet egyébként hasonló lenne Siófokon és Nagykanizsán is, ha nem sikerülne megegyezni.

Hirdetés