Nem született megegyezés sem a banki különadók bevezetéséről, sem a tőkemegfelelési követelmények szigorításáról a torontói G20 csúcson.
Az év végén Szöulban megrendezendő újabb G20 csúcsra viszont tervbe vették a Bázeli Bizottság akkorra elkészülő, a tőkemegfelelési szabályozás változtatására vonatkozó ajánlásainak megtárgyalását. Azaz nem kizárt, hogy még ebben az évben előrelépés lesz ezen a téren – hívja fel a figyelmet hétfői elemzésében a Concorde Értékpapír Zrt. A banki különadók kérdésében az európai vezetők egységes álláspontot tudtak ugyan képviselni, de a motivációk részben eltérnek.
Míg a frissen hivatalba lépett brit kormány egyszerűen a költségvetési stabilizáció eszközének tartja a banki adót, addig német és francia részről egy olyan „válság-alap” feltőkésítését tervezik ebből az adóból, amely a következő pénzügyi válság esetén a bankrendszer állami megsegítésének forrása lehet – írja Kovács Krisztián, a Concorde elemzője.
Az európai szándékokkal szemben az amerikai banki különadó egy korlátozott időtartamra, néhány évre szóló konstrukció lenne, melynek célja az adófizetők kompenzálása a bankok által a legutóbbi válságban felhasznált költségvetési forrásokért.
Japán és Kína elzárkózott a G20 csúcson a banki különadótól, több kisebb gazdasággal egyetemben. Ebből az következik, hogy lesznek regionálisan alkalmazott, leginkább mérlegfőösszegre kivetett banki különadók, de a globálisan összehangolt, nemzetközi válságalapot feltőkésítő tranzakciós adó ötletének megvalósítására belátható időn belül semmi esély sincs.
A bankrendszer szabályozásával kapcsolatos változtatási szándékok másik – sokkal fontosabb – témája a tőkemegfelelési követelmények szigorítása. A szabályozás iránya az lenne, hogy a rendszerkockázat csökkentése érdekében a bankok a jelenleginél kisebb maximális tőkeáttételt alkalmazhassanak, ezáltal csökkenjen a kockázatvállalási hajlandóságuk a konjunktúra ciklusok felfelé ívelő szakaszában, illetve erősödjön a veszteségtűrő képességük válságok idején.
A hétvégi G20 csúcson a téma felvetője az Egyesült Államok volt, ahol is a kormányzat éppen a találkozó hetében tudta kieszközölni a Kongresszusban a vonatkozó amerikai szabályozási változásokat lehetővé tevő kompromisszumokat. Az új amerikai szabályozás lehetőséget ad a bankfelügyeletnek a tőkemegfelelési követelmények rugalmas alakítására, ez a minta azonban nem aratott sikert a többi G20 ország vezetőinek körében.