Karácsony története a biztos fogódzót, az orientációt mutatja az embereknek, miközben felhívja a figyelmet a legnagyobb válságra, a bűnös ember meghasonlott állapotára – mondta Bölcskei Gusztáv, a Magyarországi Református Egyház (MRE) zsinatának lelkészi elnöke az MTI-nek adott karácsonyi interjúban.
A református püspök szerint ebből a történetből kiviláglik, hogy „az ember nincs azon a helyen, amelyre Isten teremtő akarata rendelte; összekuszálódtak a kapcsolatai”, ezért „a karácsonyi történet nagyon is válságtörténet”, amely sötét, kijózanító képet fest a világról. Ugyanakkor aktuális ma is, mert arra döbbenti rá a társadalom tagjait, hogy az akkori rendezetlen viszonyok érvényesek most is, és azoknak mutat kiutat a Megváltó születésének örömhírével, akiknek az életében „nem szalad a szekér”.
Bölcskei Gusztáv úgy fogalmazott: Krisztus villámhárítóként hordozza az emberiség összes nyomorúságát annak érdekében, hogy „az emberek ne egymásnak tegyék nehezebbé az életet”. Luther Márton reformátor szavait idézve kiemelte: „Isten azért lett emberré, hogy belőlünk, gőgös, boldogtalan kis istenekből valóságos embereket teremtsen”.
A6.2 736x414
A6.2 736x414A karácsonyi történetben adott egy „emberi szemmel nézve furcsa összetételű család, akik hajléktalanok”, továbbá „migránsok”, mert Názáretből érkeztek Betlehembe, hogy részt vehessenek a népszámláláson, ráadásul népüket leigázta a Római Birodalom. Jézus tehát „nem éppen rendezett körülmények között” jött a világra – foglalta össze Bölcskei Gusztáv.
A karácsonyi ünnepkör viszont arra utal, hogy Jézus születésekor a sötétségben megjelent egy csillag, amely mutatta a szent családhoz vezető utat a hozzájuk igyekvőknek, de ez egyúttal a ma emberének nyújtott tájékozódási pont szimbóluma is – mutatott rá.
Mint mondta, karácsony üzenetét el lehet mondani egy mondatban is, miszerint „amikor eljött az idők teljessége, kibocsátotta Isten az ő egyszülött Fiát, aki asszonytól született, hogy a bűn alatt lévőket megváltsa”. Jézus születésében Máté evangéliuma az ószövetségi jövendölések beteljesedésére helyezi a hangsúlyt, Lukács evangéliuma arra, hogy „Isten belép a történelem világába”, János evangéliuma pedig egyenesen a teremtéstörténetre utal vissza, amikor azt Jézus személyével hozza összefüggésbe – magyarázta.
Bölcskei Gusztáv elmondta: a gazdasági nehézségekkel küzdő embereken segítő szolidaritási akcióik hozzájáruljanak ahhoz, hogy az emberek újra elsajátítsák az adni-tudás kultúráját; egy közösség nem is marad fenn sokáig, ha nincsenek közöttük adakozó emberek. A jótékonyság gyakorlásának jelentősége különösen a mai gazdasági válságban nő meg, amikor eddig stabilnak hitt államok csődölnek be – hívta fel a figyelmet.
Annak a meggyőződésének adott hangot, hogy „az emberek nem attól lesznek boldogabbak, hogy mértéktelenül fogyasztanak vagy élményeket szereznek”. A templomok annak a helyszínei is, ahol az emberek felülvizsgálják saját értékrendjüket, és jó esetben lemondanak a felesleges, pazarló életmódról – jegyezte meg, kiemelve: az egyháznak ennek megfelelően az önmérsékletre és a másokra való odafigyelésre kell nevelnie az embereket.
A felvidéki református egyháznak a határon túli magyarokat is magában foglaló Magyar Református Egyházba való idei felvételéről megállapította: számos vegzálásnak volt kitéve emiatt Szlovákiában testvérközösségük, ám ez azzal a jótékony hatással járt, hogy „soha olyan egység és összetartás közöttük még nem jött létre, mint most”. Éppen ezért az ottani egyházszakadásról szóló hírek mára elcsitultak – hangsúlyozta.
Szintén előremutató eseménynek nevezte, hogy a Magyar Református Egyház vezető testülete, a Generális Konvent elnöksége teljes létszámban képviseltette magát Horvátországban az ottani püspök és főgondnok megválasztásakor. Ezt a horvátországi két református egyház egységesülésének fontos mozzanataként értékelte, mert mindkét egyháztest ugyanazokat választotta meg a vezető tisztségekre.
A határon túli református egyházakkal való kapcsolattartást „élőnek és elevennek” mondta, ennek pedig egyik megnyilvánulásaként említette, hogy idén nem egy központi eseményként, hanem számos regionális találkozó keretében tartották meg a református világtalálkozót. Határ menti megemlékezést rendeztek a trianoni évfordulón, volt Kárpát-medencei református lelkész focikupa, Tokajban észak-magyarországi és Kárpát-medencei regionális találkozó, ifjúsági és iskolák közötti találkozók, Nagyenyeden megrendezték a Kárpát-medencei Református Tanáregyesület tanácskozását, de változatlanul működik a kárpátaljai nyugdíjas lelkészeket támogató alap, illetve a Vajdaságba, Észak-Amerikába és a nyugat-európai magyar gyülekezetekbe is küldtek lelkészeket – sorolta.
Megemlítette, hogy 2013-ban szeretnék újra összehívni a Kárpát-medencei magyar református alkotmányozó zsinatot a református hitvallás, a Heidelbergi Káté kiadásának 450. évfordulója alkalmából. Erre a káté új fordításával készülnek, amelyre már egy Kárpát-medencei bizottságot is létrehoztak. Ezenkívül működnek az énekeskönyv megújítását célzó és a liturgiai összehangolást végző bizottságok, valamint Kálvin Csillag címmel közös lapot is megjelentetnek. Nagy vívmányként szólt a Magyar Református Egyház közös költségvetéséről is, amelybe minden tagegyház befizet, de ebből kifejezetten magyarországi kezdeményezést nem lehet támogatni, csak olyan szolgálatokat, amelyek határon kívül működnek.
A nemzetközi kapcsolatokat is úgy építik ki – hangsúlyozta Bölcskei Gusztáv-, hogy abban már a Kárpát-medencei magyarságot képviselő egységes egyháznak jut a főszerep, például ha egy segélyakcióval a kárpátaljai magyar református gyülekezeteket szeretné támogatni egy nyugati egyház, akkor nem a kárpátaljai, hanem a Magyar Református Egyházzal veszi fel a kapcsolatot.