Hiánypótló fesztivált tartottak Abaligeten a hétvégén. Az Amerikában elterjedt, Magyarországon viszont alig ismert zenei műfajra évek óta fesztivált szerveznek, hogy minél többen megismerjék. A XXII. Nemzetközi Bluegrass és Akusztikus Zenei Fesztiválra idén már több mint 40 fellépő érkezett, hogy megszerettesse a különleges zenei irányzatot.
Handpantől, azaz svájci ütős hangszertől zengett az abaligeti színpad a hétvégén. Emellett az akusztikus hangszerek is benépesítették a teret a XII. Nemzetközi Bluegrass és Akusztikus Zenei Fesztiválon.
A rádióban, tévében nem sok ilyet lehet hallani, de Magyarországon talán a 100 folk celsiust szokták emlegetni mint bluegrasst játszó zenekart – mondja Zombori Andrea, aki évek óta visszajár meghallgatni a különleges hangzású fesztivált.
A műfaj legismertebb stílusjegye a háromujjas pengetési mód. A svéd Lasse Johansson évtizedek óta űzi és tanítja is ezt a fajta gitározást.
– Ez egy olyan technika, amit főleg Amerikában, Angliában, Ausztráliában játszanak, de találtam pár magyar zenészt is, akik ismerik és tudják is játszani – meséli Lasse Johansson, aki a nyarait itt tölti Magyarországon.
A bluegrass a country zene egyik válfaja, ami az 1930-as években alakult ki Amerikában. A műfajban a brit szigetekről származó skót és ír bevándorlók zenéje keveredik az afrikai gyökerekkel, valamint az afroamerikaiak dzsessz- és blues-muzsikájával. Magyarországon viszont kevesen játsszák, éppen ezért hozták létre az abaligeti fesztivált.
– A bluegrass zenéről annyit kell tudni, hogy nem egy elterjedt műfaj, az országban körülbelül ezt öt zenekar műveli, ezért is bővítettük ki a fesztivált bluegrass és akusztikus fesztivállá, ezzel teret engedve azoknak a zenekaroknak is, akik bár akusztikus hangszeren, de másfajta zenét játszanak – mondja Tölgyesi Péter, a fesztivál szervezője.
Az abaligeti fesztiválon a három nap alatt nemcsak a bluegrass, hanem az akusztikus blues, a folk, a country és az ír tradicionális zene hazai és nemzetközileg is ismert előadóit hívták meg.