Jövőre bizonyosan nem a jelenlegi üzemeltető Gámán Kft. működteti a pécsi közterületi parkolókat, hiszen az országgyűlés nyáron úgy döntött: ezeket az önkormányzatoknak kell megoldaniuk, saját cégükkel. A Gámán szerződése ősszel lejár, ám a város már most vizsgálja, mi módon lehet a rendszert működtetni.
A jogszabály előírja, hogy parkolási közszolgáltatást csak költségvetési szerv, az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság láthat el. Mindez ugyanakkor nem érinti a jelenleg fennálló szerződéseket, így a Gámánnal kötött, 2011 őszéig tartó megállapodást sem.
Korábban a pécsi önkormányzat a szerződés felbontását is tervezte, ám a számítások kimutatták, hogy a kontraktus idő előtti felbontása gazdaságilag előnytelen lenne az önkormányzatra nézve.
Második körben azon dolgozott a város, hogy kedvezményeket csikarjon ki a cégtől. Így a nyártól könnyebbséget hozott, hogy türelmi időt vezettek be: egy órán túli várakozás esetében csak 15 perces túllépés felett bírságolhatnak már az ellenőrök, s egy óránál rövidebb ideig tartó parkoláskor a bírságolási küszöböt ötperces túllépési időben határozták meg.
A legkisebb parkolási időtartam 30 percről 15 percre módosult. Csökkent a fizető parkolás időtartama is, így a II. és a III. zónákban hétfőtől péntekig 18 óra helyett 17 óráig kell már csak fizetni nyár óta – csak a Centrum parkoló képez kivételt. Szombaton csak az I. zónában, valamint a Centrum parkolóban és a Vásárcsarnoknál maradt meg a díjfizetési kötelezettség, miközben a motorosoknak nem kell fizetniük.
Mint azt Nagy Csaba alpolgármester lapunknak elmondta, ugyan még egy év van vissza, amíg saját kézbe veheti a város a parkoltatást, már most lázasan dolgoznak az új rendszer felállításán, a működés részleteinek kidolgozásán.
A városvezetés a társasházak környékén úgynevezett telkesítési programot indítana például, amivel könnyen orvosolni lehetne a sokszor katasztrofális parkolási helyzetet. Ennek az volna a lényege, hogy a lakótelepek a közvetlen szomszédságukban található parkolóhelyeket – a velük járó eszközök karbantartásának és üzemeltetésének feladatával bizonyos ellentételezés fejében megkaphatnák. Így elsőbbséget élvezhetnének az ott lakók.
E program részletes kidolgozását, s a parkolási rendszer kialakítását szakemberek végzik majd, tette hozzá, ám a városvezetés számára megkerülhetetlen a pécsiek véleménye. Éppen ezért az új parkolási rend, az újfajta üzemeltetés előtt számos lakossági fórumot tartanak, s igyekeznek minél több formában kikérni a Pécsett élők, a városban közlekedők álláspontját.
A cél összetett: csökkenteni kell a szűken vett belváros forgalmát, helyet kell biztosítani a társasházak lakóinak, s a külvárosi telkeken csökkenteni kell, vagy meg kell szüntetni a fizetős parkolás rendszerét. Nagy Csaba hozzátette: az új parkolási rendszer kialakítása összhangban lesz a történelmi belváros forgalomszabályozásával. Utóbbi majd valószínűleg elektronikusan működő beléptető rendszer üzembe helyezésével lesz megoldható a jövőben.