A Mecsekbusz Kft. jogi képviselője, dr. Havelda Miklós szerint is elindíthatta volna a PK Busrent Kft. a Pécsi Közlekedési Zrt. felszámolását. Ráadásul több fizetési felszólítást is kaphatott már a kft.-től a tömegközlekedési vállalat.
A pécsi önkormányzat által megbízott ügyvéd, Szabó Iván egy minapi sajtótájékoztatón közölte, hogy a városi tömegközlekedést ellátó PK Zrt.-nek tavaly 1,8 milliárdról szóló fizetési felszólítást küldött a PK Busrent Kft., erre azonban a cég nem reagált, így a PK Busrent tizenöt nap után bármikor felszámolási eljárást kezdeményezhetett volna a vállalat ellen. Mindennek pedig azért van jelentősége, mert a városi többségi tulajdonú közlekedési cég így elveszíthette volna a helyi buszközlekedés szempontjából elengedhetetlen ingatlanait, s nem lett volna arra sem lehetősége, hogy egy peres eljárás keretében visszaszerezze a korábban kiszervezett járműveit.
A Mecsekbusz Kft. jogi képviseletét ellátó Havelda Miklós elmondta: a számviteli törvény arra kötelezi a cégeket, hogy mindent megtegyenek tartozásaik behajtására, s ezért került sor az ominózus fizetési felszólításra.
Elismerte azt is, hogy bár mindez tavaly történt, ám ennek alapján elindíthatta volna a felszámolást a PK Busrent Kft. a PK Zrt. ellen, ráadásul szerinte több ilyen felszólítást is küldtek már a vállalatnak.
Hozzátette: a PK Zrt. több számlát is befogadott a tartozásról, ám közel egy esztendeje nem fizetett bérleti díjat a buszokért a PK Busrent Kft.-nek, s a pécsi közlekedési cég „egy ideje abból élt”, hogy a befogadott számlák után visszaigényelte az áfát.
Az ügyvéd szerint egyébiránt a szóban forgó összeg az új buszok beszerzését is szolgálta volna, s bár tavaly nyáron az önkormányzat és a közlekedési vállalat új megállapodást kötött, mely új pályára helyezhette volna az együttműködést, mégis ellehetetlenült az addigra már előkészített buszbeszerzési projektjük, amely során 150 új jármű érkezhetett volna.
Az ügyvéd szerint a PK Zrt. és a PK Busrent közötti engedményezési megállapodásra – amely szerint harmadik félnek is fizethettek volna – is éppen a tartozás miatt volt szükség, hiszen a PK Busrent feladata lett volna a buszok megvétele, de forrás nélkül erre nem lett volna módja.
Az ügyvéd szerint minden arra vezethető vissza, hogy Pécs feljelentést tett a cégvezető ellen, s közel egymilliárd forintot nem utalt át a tömegközlekedési cégnek. Szerinte az sem állja meg a helyét, hogy 100 millió forint lejárt tartozása lett volna a PK Zrt.-nek a Pannon Volán Zrt. felé, csupán arról van szó, hogy a korábban megszokottak szerint mindig közel 30 milliós részletekben fizettek, 15-17 napos határidővel.
A városvezetés szerint tisztább buszok, rendszerezettebb karbantartás, pontosabb járatok jellemezhetik a pécsi buszközlekedést azok után, hogy a PK Zrt.-ben Pécs kétharmados tulajdonrészre tett szert, visszavette a menedzsmentjogokat a Mecsekbusz Kft.-től, és új vezérigazgatót választott. Az átvétel után a közlekedési cégnél azonnali átvilágítás kezdődött több ügyvéd és közgazdász részvételével, amely során derült fény arra: a cég ex-vezérének, Keczer Lászlónak havi félmillióért béreltek luxusautót, további három gépjárművet havi 150 és 180 ezer forint közötti összegért béreltek a menedzsment számára, s havonta 900 ezer forintot fizettek ki egy betéti társaságnak kommunikációs szerződés alapján. Fény derült arra is, hogy a PK Zrt. 100 millió forintos tartozást halmozott fel.