A pécsi Pannon Filharmonikusok Zenekar országos és nemzetközi hírnévre tett szert színvonalas munkájával. Ennek részét képezi az az arculat, az a brand, amit a háttérben egy olyan remek szakember irányít, mint Graf Orsolya. A zenekar kisgyermekeket célzó innovatív projektjéért nemrég átvehette a hazai legrangosabb PR-elismerést. Vallja, a munkában minden nap új kihívásokat kell keresni.
– Nem ma kezdett ebben a szerepkörben. Hogyan került a filharmonikusokhoz?
– Most tavasszal lesz 16 éve, hogy itt dolgozom. Felkértek erre a munkára, nem én kerestem, egy fővárosi volt kollégám ajánlott be. Akkor érkeztem Pécsre, amikor az első gyermekem született, gyes mellett kezdtem el dolgozni. Testhez álló a feladat, mivel a pécsi bölcsészkaron szervezeti kommunikációs szakemberként végeztem. Az pedig, hogy itt, egy ilyen színvonalas helyen dolgozhatok, külön ajándék az élettől.
– A marketingoldal mellett a komolyzenében is otthon van?
– Hangszeren nem tanultam, de ez a szakma szempontjából nem jelent hátrányt. Fontos is, hogy külső szemmel tudjam figyelni az itt zajló munkát. A művészeti oldalról be lehet vonni szakértőket, de az igazi feladat magam elé képzelni a közönséget, akiket meg kell szólítani, ahová új rétegeket kell bevonni.
Persze ha zenei előképzettség nélkül már több mint másfél évtizede hallgatja az ember a zenekart, egyre inkább képes a komolyzene finomságainak is a befogadására. Olyan ez, mint a nyelvtanuláskor az anyanyelvi környezetben fejlődni.
– Tizenhat év elteltével már jól láthatja a pécsi zenekar fejlődését, pályáját. Felértek a csúcsra, vagy még vannak feladatok?
– Mindig van új, több és több lehetőség, amit ki lehet aknázni. A folyamatos fejlődés fokozatai az első időkben sokkal látványosabbak, viszont amikor elérkezünk oda, hogy a jót kell még jobban csinálni, az kevésbé látványos, de nagyon fontos finomhangolást jelent.
Van egy mindnyájunk által követett, az egész csapatot átható idézet Fodor Ákostól: „Amit nem emelsz, süllyed”. Mindenkinek a saját területén újabb és újabb lehetőségeket kell keresni, újabb szinteket meglátni.
Magam is minden reggel úgy jövök be, hogy azon gondolkodom, mit lehet még jobban csinálni. Új közönségrétegeket bevonzani a komolyzene világába – ez egy állandó feladat. Mindennap születnek gyermekek, akik még nem hallottak komolyzenét. Az összes korosztály számára vannak programjaink, gyakorlatilag a még egészen kicsik „belenőhetnek” ebbe a miliőbe.
– Beszéljünk az „Útlevél a zene világába” projektről, ami meghozta az országos elismerést!
– A Sándor Imre-díjat minden évben egyszer adja ki az országos PR Szövetség, és a legnagyobb érdem számunkra, hogy egyetlenek voltunk, akik nem ügynökségként vehették át az elismerést. A „babaútlevél” fizikailag is úgy néz ki, mint egy útlevél. A régió összes újszülöttje – Somogy, Tolna, Baranya – kap egy ilyen kis kiadványt az úgynevezett Promo-Boxba. Ebben a csomagban számos információ, termékminta van, és egy éve már a komolyzenei útlevelünk is. Ez egy meseszerű történetet tartalmaz az én tollamból, Ferling Szonja illusztrációival. Kis pecséteket lehet bele gyűjteni és ajándékokat kapni az egyes komolyzenei foglalkozások során.
– Mi szükséges a sikeres munkához? Mi a legnehezebb része?
– Úgy vélem, sosem szabad hátradőlni, megelégedni, mindig új projektekben kell gondolkodni. Az enyém egy roppant összetett feladatkör, folyamatosan követni a változásokat és megszólítani, kimozdítani az embereket.
A mai világ teljesen a vizualitásra épül, egy zenekar esetében nagyon nehéz az alapvetően auditív élményt megfogni és eladni, képi világot teremteni neki. Ez az én feladatom.
– A zenekar műsorának összeállításakor hogyan zajlik az egyeztetés a művészek és a marketing között?
– A soron következő évad előtt a zenekar vezetése összetett szempontrendszer alapján állítja össze a programot, egyeztetve a vendégművészekkel, szólistákkal. A koncertek művészeti tartalmának kialakítása során a marketing közgazdász végzettséggel is rendelkező igazgató képviseli az én szakmám szempontjait is, és a terület véleményét is folyamatosan megkérdezik, kérik a közönségtől is a visszacsatolást. Ugyanakkor nem egy előzetes tematika alapján áll össze az évad, hanem épp fordítva. A művészeti program összeállítása után jön számomra a munka neheze: a véglegesített bérletes koncertprogramot megkapjuk, majd felépítjük az évad arculatát, képi világát, üzenetét, elkezdjük promotálni és eladni. Nehéz, de izgalmas feladat!