A minap volt Breuer Marcell pécsi születésű, világhírűvé vált designer-építész születési évfordulója. A Bauhaus egyik legjelentősebb alkotójának szerte a világban állnak híres épületei.
Breuer Marcell 1902. május 21-én született Pécsen, itt járt általános iskolába, majd a Széchenyi István Gimnázium jogelődjében végezte középiskolai tanulmányait.
Az érettségi után azonban elhagyta a várost, 1920-tól a bécsi Művészeti Akadémián tanult szobrászatot, amit gyorsan abba is hagyott, és átköltözött Németországba, hogy a weimari Bauhaus iskola asztalostanítványa legyen. Első jellegzetes, egyedi csőszékét is az itt eltöltött négy év alatt tervezte.
Breuer 1937-ben az Egyesült Államokba költözött, és feltehetően ő az egyetlen pécsi, aki a világhírű Harvard Egyetemen taníthatott professzorként.
A tanítást azonban egy idő után az építészet váltotta fel, ugyanis Massachusettsben mesterével, a Bauhaus alapítójával, Walter Gropiusszal alapított építészirodát.
A pécsi építész 1941-ben saját irodát alapított, amelyet 1946-ban New Yorkba költöztetett, ahol karrierje igazán beindulni látszott.
Azon túl, hogy az ’50-es években több mint 70 családi házat tervezett szerte a világban, ekkoriban vetette papírra – egy amerikai és egy olasz építész közreműködésével – a párizsi UNESCO-székház tervét is, amely kulturális központként a mai napig ingyenesen látogatható.
Az Egyesült Államokban olyan híres középületek fűződnek a nevéhez, mint például a modernista Whitney Művészeti Múzeum, ami a Metropolitan Múzeum társépületeként már önmagában is művészeti értéket képvisel, szögletes fordított lépcsőformája mind épületként, mind szoborként is megállja a helyét. Az épület hivatalos „beceneve” egyébként Met Breuer.
Breuer tervezte a Washington állambeli Grand Coulee gát monumentális rotort formáló látogatóközpontját is, amelyet az 1970-es években építettek a gát közelébe, és 1989-től minden nyári estén lézershow-t vetítenek innen a gát falára.
Modernista épületeinek egyik legnagyobbja a Cleveland 9-es névre hallgató 120 méteres toronyház, amelyen jól látható Breuer vonzalma a brutalista épületek felé. A hatalmas betonmonstrum erődítményként emelkedik az amerikai város fölé. A ház jelenleg lakóház és hotel kombinációjaként működik, noha 1996-tól 2014-ig üresen állt.
A minnesotai Szent János Apátság templomára csak rá kell nézni, és nyilvánvalóvá válik, hogy Breuer nem úgy gondolkodott, mint mások. A bejárat előtti hatalmas állvány maga a harangtorony, öt harang lakik benne.
A templom bejárati falán 430 színes üvegdarab van, amelyek a napfényben szivárványszínbe borítják a templombelső szigorú és szögletes betonterét.
Hasonlóan formabontó a michigani Szent Ferenc-templom, amelynek meghökkentően hatalmas, torz trapézhomlokzata és piramisszerűsége már önmagában sokkoló, a beltérben pedig a simára csiszolt és a nyersen hagyott betonfelületek kontrasztja kelt nem e világi hangulatot.
Kevesen tudják, hogy Breuer még az IBM számítástechnikai nagyvállalatnak is tervezett egy kutatóközpontot. A francia Riviéra közelében álló techbázis dupla Y-t formáz, brutalista-jellegű erődítményként vaskos oszlopokon áll egy része, és természetesen betonszínű is, amelynek célja az, hogy az épület a környező hegyek ölelésébe beolvadjon.
Breuer Marcell 1975-ben vonult vissza és 1981. július elsején halt meg New Yorkban. Magyarországon nem áll épülete, Pécsre is csak tervezett egy házat, de halála előtt már nem tudta megépíttetni. A Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar Doktori iskolája azonban nem hiába viseli büszkén a pécsi építész nevét.
Forrás: Modern építészeti lexikon, Művészlexikon