A közösségi gazdaság fogalma bár sokaknak ismeretlen, mégis egyre többen használjuk. Ide tartozik a telekocsi és most már a telecsomag is, a közösségi csomagszállítás. Bár nem akar konkurencia lenni a csomagszállító cégeknek, mégis felbolygatná a piacot egy pécsi adószakértő szerint. Kicsit beleástuk magunkat, és bemutatjuk, hogyan működik az olcsóbb csomagszállítás.
A közösségi gazdaság vagyis a „sharing economy” közösségeken keresztül szerveződő szolgáltatásokat jelent. Arra épül, hogy bevásárlásunkat, utazásunkat és nyaralásunkat is inkább megosztáson alapuló szolgáltatáson keresztül intézzük, így a piaci árnál jelentősen kevesebbet fizetünk. A márkaboltok helyett egyre többen ebay-en vagy valamelyik hazai netes oldalon vásárolunk, a vonat helyett telekocsival utazunk, a szálloda helyett pedig mások üres szobájában alszunk. Ezek egyrészt környezettudatosság, másrészt pedig anyagi szempontból kedvező megoldások számunkra. Arról viszont már nem szól a fáma, hogy ez adózás szempontjából mit is jelent.
Az „Elviszem” közösségi csomagszállítás célja, hogy országszerte segítsenek egymásnak az emberek a szállításban. Az eszköz pedig lehet autó, bicikli, de akár tömegközlekedés is. Snóbli Iván ötletgazda és termékfelelős elmondja, hogy annyit kell tennünk, hogy csatlakozunk a facebook oldalhoz, és privát üzenetben meghirdetjük utunkat, vagy szállítandó csomagunkat adataival együtt, amit az alapítók kiposztolnak az oldalra. Ezután mint egy apróhirdetésnél, a hirdető és az érdeklődő megegyeznek az árban, a szállítás idejében és a cserében.
Hozzáteszi, hogy motivált lesz a szállító is, hiszen az kap egy kis anyagi segítséget az üzemanyagköltséghez, a feladóról nem is beszélve, aki csomagját piaci áron alul tudja szállíttatni egyik címről a másikra.
Pető Ákos pécsi adózással foglalkozó szakember elmagyarázza, hogy a telekocsi, ahogy a többi közösségi szolgáltatás, „kiskapuja” az, hogy a hirdetőnek nincsen anyagi haszna a fuvarozásból, csupán a benzinköltségén csökkent, ami például a biciklis szállításnál eleve nincs. Hozzáteszi, hogy abban a pillanatban, amikor valaki plusz jövedelemhez jut, az már a személyi jövedelem adóba beszámolandó tétel. Addig amíg ezek az utak nem rendszeresek, üzletszerűek és nem keletkezik jövedelme a szállítónak, addig nincs semmi gond.
Felmerülhet viszont a kérdés, hogyan követhető az, hogy a szállítóknak ebből nem származik jövedelme,
Rendszeres utakat márpedig találunk az országban, Pécs és Budapest között is van már csomagszállító fuvar. Az szakember szerint ez ingoványos talaj, hiszen roppant nehezen szűrhető, hogy az adott szállító nem azért fuvarozik mert pénzt akar keresni vele, hanem egyszerűen péntekenként haza jár munka után, és vállalja csomagok szállítását, ha már úgyis arra megy. Azt ugyanis senki nem tudja ellenőrizni, hogy a sofőrnek a csomagtartójában hány doboz van, és azokat a dobozokat mennyiért viszi el egyik címről a másikra. Snóbli beavat, hogy az árat márpedig a szállító szabja, illetve megegyezésen alapul, akárcsak a telekocsinál, ami még így is nagyon kedvező azoknak akik csomagokat akarnak eljuttatni egyik címről a másikra. Ez persze borsot törhet a futárok orra alá.
– Mi nem a postának vagy csomagszállító cégeknek akarunk versenytársa lenni, hisz elsősorban közösség vagyunk tehát segíteni akarunk egymásnak, nem szolgáltatni. Így annak ellenére, hogy az áraink alacsonyak, szállításunk nem lesz annyira gyors mint a profi szolgáltatóknak, célközönségünk inkább a türelmesebb polgárok – érvel Snóbli Iván termékfelelős.
A jelenlegi rendszeres szállítók egyébként az alapító tagok közeli családtagjai és ismerősei, ezért a csomagok a lehető legnagyobb biztonságban vannak szerintük, és állítják, hogy egyikük sem üzletszerűen végzi a szállítást. Az ötletgazda elmondja, hogy a később csatlakozó fuvarozók úgy fognak majd felelősséget vállalni, hogy bankszámlaszámukkal és címükkel regisztrálnak az oldalra, akárcsak a telekocsinál. Ezen felül egy visszajelzési rendszert is bevezetnek, amivel ki tudják majd szűrni a megbízhatatlan szállítókat. Az adózási probléma viszont még így sem lesz teljesen megoldva, Pető szerint ugyanis senki nem fogja tudni bizonyítani, hogy ez a szolgáltatás nem üzletszerű, csupán közösségi segítség, egy kis pénzért cserébe.
Baranyai csomagszállításért sem kell messze mennünk, vannak városunkban ugyanis olyan emberek, akik vállalkozóként szállítanak csomagokat. Ők természetesen adóznak, hisz rendszeres jövedelmük származik a szállításból, ugyanúgy ahogy a posta illetve a csomagküldő szolgáltatók. A pécsi adószakértő elmondja, hogy sosem lehet előre tudni, hogy ők vajon hogy fognak reagálni a nemrég felbukkant csomagszállító közösségre.