Önmagában érdekes hír, ha tizenévesek saját társasjátékot alkotnak. Külön kiemelendő, hogy minden eszközt egy 3D-s nyomtatóval készítenek el, de ha hozzátesszük, hogy mindezt egy matematikai módszertani alapon készítik el, egy egészen különleges projektbe nyerhetünk betekintést. Pécsi középiskolások éppen ezen munkálkodnak.
A pécsi Janus Pannonius Gimnázium diákjai valami egészen különlegeset alkotnak: egy saját társasjátékot, méghozzá 3D-s nyomtatóval. A cél: magának a nyomtatónak a megszerzése, amit az országban három iskolának osztanak ki a végső tízbe bekerültek között.
A pályázatot kiíró CraftUnique Kft. országszerte összesen tíz iskolát választott be a legjobbak közé, a megyéből egyedül a Janus Pannonius Gimnázium lett finalista. Ezek a sulik kölcsönkaptak egy 3D-nyomtatót, amivel el kell készíteniük saját társasjátékukat. Lényeges, hogy az elemek legalább negyede a nyomtatóval készüljön, és egy vagy több tantárgyhoz alkalmazható legyen. Az első három helyezett aztán meg is kapja a nyomtatót, míg a többieknek vissza kell adniuk. Ezek a nyomtatók körülbelül 340-400 ezer forintos értéket képviselnek.
– Egy diákunk vette észre a pályázatot, ő jelezte, hogy lenne egy ilyen lehetőség – mondta lapunknak Dlusztus Péter, a projekt kapcsolattartó, koordinátor tanára.
– Az idei tanévtől indult a gimnáziumban egy 3D és innováció szakkör, az oda járó fiatalok vesznek részt a versenyben. Összesen 9-10 diák dolgozik folyamatosan a 3D-s társasjátékon. Nem csak az alapötlet, a játék minden elemének kidolgozása is egy teljesen közös munka eredménye, vannak, akik inkább a kitalálásban, mások inkább a megvalósítás részében aktívabbak. Szó szerint folyamatosan készül a játék, hiszen sokszor tanórák között, a szünetben elindítjuk a nyomtatót, nem véletlenül: egy-egy darabja a játéknak órákon keresztül készül – mesélte.
– A társasjáték alapja tulajdonképpen egy szabályos hatszög, ami hat darab szabályos háromszögből áll – mondhatjuk, hogy a természet egyik csodája, gondoljunk csak például a méhek kaptárára! Ez egy olyan keretrendszer, amire aztán több játékot is fel lehet fűzni. Alapvetően ezen a hatszögön az egyes mezőket kell elfoglalni. Akár egyéniben, akár több csapatban, kettőtől hat főig. Stratégiai, logikai vetélkedőket ugyanúgy lehet majd rajta játszani, mint bármely másik tantárgyhoz köthető, egy kvízzel párosítva. Arra törekedtünk, hogy ne csak az anyagok negyede, hanem minél több része készüljön a nyomtató segítségével – így a szaktanár.
Dlusztus Péter elmondta, május 30-ig kell teljes egészében elkészülnie a játéknak, szigorúan dokumentálva. Demóvideókat kell készíteni, összeállítani a játékszabályt. Június elején bírálják el majd a pályaműveket, azt követően kiderül, megtarthatják-e a nyomtatót.