Tárgyilagos hangnemű tudósításban számolt be internetes kiadásában a The New York Times Schiff András zongoraművész és a Muzsikás együttes a Carnegie Hallban szerdán tartott közös, The Routes and Roots of Bartok (Bartók útjai és gyökerei) című koncertjéről.
A zenekar vezetője, Hamar Dániel az MTI-nek elmondta, hogy a Carnegie Hall közönség felállva ünnepelt és ráadást követelt – ez utóbbi tényt az amerikai lap beszámolója is megerősítette. Az előadást, amelyre minden jegy elkelt, a világhírű New York-i zeneművészeti központ 599 férőhelyes Zankel termében tartották meg.
A Muzsikás, amelyet egyesült államokbeli fellépéseire elkísért Petrás Mária moldvai születésű énekes és keramikus-iparművész, csütörtökön a washingtoni magyar nagykövetségen, pénteken pedig a New York-i főkonzulátuson adott nagy sikerű koncertet.
Alann Kozinn a Klasszikus-népi körutazás Magyarországon című írásában a The New York Timesban úgy fogalmazott, hogy a Muzsikás ízelítőt adott abból, amit Bartók hallott a vidéket járva, Schiff pedig bemutatta, hogy ezt hogyan alakította át. A záró darab és a ráadás kivételével a két zene stílus képviselői felváltva és nem közösen muzsikáltak a színpadon. A szerző szerint a Muzsikás a hangszerelésben a csiszolatlan stílus kedvelője, amely hitelesen rusztikus hangzást adott a daraboknak.
„Néhány esetben tanulságos volt, ahogyan a Muzsikás a Bartók-feldolgozások között eljátszotta az eredeti dallamokat. Helytelen lenne azt mondani, hogy Bartók megszelídítette a népzenei darabokat, de váltás történt: a zongora-feldolgozások letisztázzák a dallamokat, és modern, harmonikus ruhába öltöztették azokat, de az a földközeli vadság, amelyet egy falusi vonószenekar adna nekik, fel lett áldozva az átdolgozás közben” – írta Kozinn.