2 C
Pécs
péntek, november 8, 2024
KezdőlapAbszolút PécsA titkos pécsi út, ami a semmibe vezet?

A titkos pécsi út, ami a semmibe vezet?

A pécsiek számára mindig is furcsa volt az Engel János út. Minek kellett a keleti városrészbe egy négysávos sztrádát építeni? Pontosabban egy sztráda-szeletet, ami nem vezet sehova, csak van. Nos, ezért!

Kering a városban egy legenda, miszerint az Engel János utat azért építették négysávosra, mert oda repülőgép-leszállópályát terveztek. Sületlenségnek hangzik, és hát – valljuk be – az is, hiszen az út nem elég hosszú kifutónak, és amúgy is, minek kellett volna oda le- vagy felszállópálya?

Miért kell ide két sáv?
Miért kell ide két sáv?

Még a háború idején sem lett volna ez reális terv, hiszen a város másik felén, Uránváros egykori helyén volt egy hadi reptér, a későbbi pogányi repülőtérről pedig ne is beszéljünk. Jogosan merül fel tehát a kérdés: akkor miért négysávos ez az út, aminek sem a Mohácsi út, sem pedig a Mecsek irányában nincs hasonlóan széles folytatása? Valami oka csak lehetett, hiszen nem olcsó dolog tető alá hozni egy ilyen sztrádát.

Az autósok itt elférnek, az biztos
Az autósok itt elférnek, az biztos

Az eddigi leglogikusabb és legérdekesebb választ erre a kérdésre Gyürüs Lajos adta meg a Régi Pécs blogon, akivel nemrég interjút is készítettünk. A ’60-as években ugyanis nagy építkezés vette volna kezdetét az akkoriban Pólya utcaként ismert Engel János út környékén.

A tervek szerint a Pólya utca és a Dózsa György utca közé 10 ötemeletes házat akartak építeni, míg a keleti városrésztől északra 3 társasház került volna, a Felszabadulás útja folytatásaként épülő, Dömörkapuhoz vezető út mentén pedig 7 darab négyemeletes házat húztak volna fel. Gondoljunk csak bele, mekkorát változott volna a városrész képe, ha ez a nagyszabású terv meg is valósul.

Erre ment volna az út
Erre ment volna az út (fotó: Régi Pécs)

A fejlesztés részeként a néhai Pólya utca az első szakasza lett volna az úgynevezett Kelet-Mecseki útnak – derítette ki Gyürüs kutatómunkája során. Ez az utca a Felszabadulás útját és a Dömörkaput kötötte volna össze egymással.

Oké, de miért kellett út a Dömörkapuhoz?

Ezt a kérdést Gyürüs is feltette magának, a választ pedig a ’80-as években lelte meg. Ez az új út ugyanis turisztikai célokat szolgált volna.

A fejlesztésről cikkeztek is akkoriban
A fejlesztésről cikkeztek is akkoriban

A Mecsekre történő feljutást könnyítette volna meg, ahol akkoriban már egy ideje állt a TV-torony, az Állatkert, a Vidámpark. Pécs turisták számára legvonzóbb területe volt már ekkoriban is a Mecsek, az oda igyekvők pedig erősen túlterhelték a Hunyadi utat, ezért lett volna szükség egy olyan útra is, ami egy másik, belvárosi forgalomtól távolabb eső irányból is elérhetővé teszi ezt a turistaparadicsomot. A Dömörkapuig vezető egész út kiépítése azonban horribilis összegbe került volna – írja Gyürüs. Valamiért pedig a munkálatokat úgy kezdték meg, hogy a befejezésükre nem volt pénz.

Nem volt a legjobb várostervezési döntés
Nem volt a legjobb várostervezési döntés

A négysávos út tehát nem érte el célját, de találtak neki másikat, noha eléggé mondvacsináltat. A korabeli sajtó ezt írta az útról: „Az osztott pályás út Pécs talán legkorszerűbb útvonala, amely új iparterület feltárását tette lehetővé – új kenyérgyár, nyomda, kesztyűgyári üzem épül itt máris”. Arról nem is beszélve, hogy itt települt le a pécsi tűzoltóság, valamint épült itt postatelep, és autójavító szövetkezet is.

Az Engel János út tehát ennek a majdhogynem iparterületnek is nevezhető környéknek a forgalmát szolgálta és szolgálja ki jelenleg is. Az, hogy ez a forgalom van-e olyan nagy, hogy a négysávos sztrádát kihasználtnak nevezhessük, már más kérdés.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő