A pécsiek számára mindig is furcsa volt az Engel János út. Minek kellett a keleti városrészbe egy négysávos sztrádát építeni? Pontosabban egy sztráda-szeletet, ami nem vezet sehova, csak van. Nos, ezért!
Kering a városban egy legenda, miszerint az Engel János utat azért építették négysávosra, mert oda repülőgép-leszállópályát terveztek. Sületlenségnek hangzik, és hát – valljuk be – az is, hiszen az út nem elég hosszú kifutónak, és amúgy is, minek kellett volna oda le- vagy felszállópálya?
Még a háború idején sem lett volna ez reális terv, hiszen a város másik felén, Uránváros egykori helyén volt egy hadi reptér, a későbbi pogányi repülőtérről pedig ne is beszéljünk. Jogosan merül fel tehát a kérdés: akkor miért négysávos ez az út, aminek sem a Mohácsi út, sem pedig a Mecsek irányában nincs hasonlóan széles folytatása? Valami oka csak lehetett, hiszen nem olcsó dolog tető alá hozni egy ilyen sztrádát.
Az eddigi leglogikusabb és legérdekesebb választ erre a kérdésre Gyürüs Lajos adta meg a Régi Pécs blogon, akivel nemrég interjút is készítettünk. A ’60-as években ugyanis nagy építkezés vette volna kezdetét az akkoriban Pólya utcaként ismert Engel János út környékén.
A tervek szerint a Pólya utca és a Dózsa György utca közé 10 ötemeletes házat akartak építeni, míg a keleti városrésztől északra 3 társasház került volna, a Felszabadulás útja folytatásaként épülő, Dömörkapuhoz vezető út mentén pedig 7 darab négyemeletes házat húztak volna fel. Gondoljunk csak bele, mekkorát változott volna a városrész képe, ha ez a nagyszabású terv meg is valósul.
A fejlesztés részeként a néhai Pólya utca az első szakasza lett volna az úgynevezett Kelet-Mecseki útnak – derítette ki Gyürüs kutatómunkája során. Ez az utca a Felszabadulás útját és a Dömörkaput kötötte volna össze egymással.
Oké, de miért kellett út a Dömörkapuhoz?
Ezt a kérdést Gyürüs is feltette magának, a választ pedig a ’80-as években lelte meg. Ez az új út ugyanis turisztikai célokat szolgált volna.
A Mecsekre történő feljutást könnyítette volna meg, ahol akkoriban már egy ideje állt a TV-torony, az Állatkert, a Vidámpark. Pécs turisták számára legvonzóbb területe volt már ekkoriban is a Mecsek, az oda igyekvők pedig erősen túlterhelték a Hunyadi utat, ezért lett volna szükség egy olyan útra is, ami egy másik, belvárosi forgalomtól távolabb eső irányból is elérhetővé teszi ezt a turistaparadicsomot. A Dömörkapuig vezető egész út kiépítése azonban horribilis összegbe került volna – írja Gyürüs. Valamiért pedig a munkálatokat úgy kezdték meg, hogy a befejezésükre nem volt pénz.
A négysávos út tehát nem érte el célját, de találtak neki másikat, noha eléggé mondvacsináltat. A korabeli sajtó ezt írta az útról: „Az osztott pályás út Pécs talán legkorszerűbb útvonala, amely új iparterület feltárását tette lehetővé – új kenyérgyár, nyomda, kesztyűgyári üzem épül itt máris”. Arról nem is beszélve, hogy itt települt le a pécsi tűzoltóság, valamint épült itt postatelep, és autójavító szövetkezet is.
Az Engel János út tehát ennek a majdhogynem iparterületnek is nevezhető környéknek a forgalmát szolgálta és szolgálja ki jelenleg is. Az, hogy ez a forgalom van-e olyan nagy, hogy a négysávos sztrádát kihasználtnak nevezhessük, már más kérdés.