A napra pontosan száz éve született művész alkotásait a Modern Magyar Képtárban csodálhatjuk meg december 7-étől – közölte a Janus Pannonius Múzeum.
A Pécsi Művésztelep egykori sokoldalú alkotójának, Hantai Simonnak (1922–2008) hírnevét a pliage (hajtogatás) technika alapozta meg, melyet a művész már párizsi korszakában, 1960-ban kezdett alkalmazni képeinél. Az izgalmas módszer lényege, hogy az előzőleg összegyűrt vásznat befestette, majd száradás után kihajtotta, az így keletkező festéknyomokból, véletlenszerű mintázatokból kialakuló mű voltaképpen a vászon saját lenyomata lett.
Az eljárás nem csak a képzőművészet területén lett maradandó, számos, Hantaival kapcsolatban álló ismert kortárs francia filozófust – Jacques Derrida, Gilles Deleuze, Hélène Cixous, Georges Didi-Huberman, Jean-Luc Nancy – is megihletett.
Íme még néhány érdekesség az életműről
- A Janus Pannonius Múzeumnak 1971-ben Hantai négy képet ajándékozott, melyek már a jellegzetes „hajtogatásos” technikával készültek.
- A Sotheby’s 2015. június 2-i párizsi kortárs árverésén az M.C.5 (Mariale) című 1962-es festményét 2.555.000 euróért adták el, ami az egyik legmagasabb összeg, amit aukciókon magyar vagy magyar származású művész munkájáért valaha is adtak.
- A párizsi Élysée-palota talán legfontosabb helyisége az elnöki dolgozószoba, amelyet – Emanuel Macron elnök kérésére – Hantai Simon 329,5×424,5 centiméteres alkotása, a Rózsaszín írás című kép ékesít.
A Pécsen most megnyíló kamarakiállítás tehát igazi kuriózumot jelenthet az érdeklődő nagyközönségnek, fontos gyűjteménynek tekinthető európai viszonylatban is.
A kiállítás december 7-én, szerdán 18 órakor nyílik meg a JPM Modern Magyar Képtárban (Papnövelde utca 5.). Az eseményen Házas Nikoletta esztéta osztja meg gondolatait az egybegyűltekkel.
A kiállítás megtekinthető előzetes bejelentkezéssel december 8-tól hétfő kivételével naponta 10-től 17 óráig.