A Megye utcában található Baranya Megyei Fiúnevelő Otthonból hozták át a napokban gondos tisztítás és konzerválás után a Modern Magyar Képtárba Kismányoky Károly 1972-ben készült óriási zománcképét. A mű valóban hatalmas: több mint 3 méter magas, 7,20 méter széles, 112 darab, egyenként 45×45 centiméteres elemből áll.
Kismányoki Károly műve a pécsi Modern Magyar Képtárban látható Variációk a Színes városhoz – Zománcművészeti kísérletek a magyar képzőművészetben (1967–1972) című időszaki kiállítás kísérőprogramjaként került a múzeumba, annak állandó tárlatában helyezték el – áll a JPM lapunkhoz eljuttatott közleményében.
A kiállítást virtuálisan is bejárhatjuk ide kattintva!
Íme egy részlet az alkotásról szóló izgalmas elemzésből:
[su_quote]A monumentális zománcmű körök, félkörök, félkörben záródó téglalapok váltakozó színekkel vibráló, sűrűn szaggatott ritmusának horizontálisan tagolódó folyamatábráját jeleníti meg… Az alkotás egy befejezett, de befejezhetetlen minimalista történés vázlata, egy folyamat, melynek nincs végkimenetele, a vizuális történések végtelen láncolatának átmeneti megjelenítése.[/su_quote]
Mutatunk néhány képet a mű bontási munkáiról és új otthonáról a képtárban:
További érdekesség, hogy a mű folyamat jellege révén más művészeti ágak felé is nyit, egyes értelmezések szerint a kép és a zene kapcsolatát keresi (ezt igazolja a művész 1976-tól induló Betűzene sorozata, mely tipográfiai elemek és partitúra-kivágatok kollázsaiból jött létre), ezért a pécsi múzeum felkérésére Király Csaba zongoraművész nemrég megkomponálta Kismányoky Károly zománcképének zenei interpretációját, improvizációját.
Érdemes meghallgatni, fantasztikus zene!
Nem ez az első zománcmű egyébként a múzeumban: Szijártó Kálmán, Ficzek Ferenc és Pinczehelyi Sándor alkotásai is már megtekinthetők a képtárban, ráadásul esténként kivilágítva is megcsodálhatjuk a Megyeháza parkolója felől.