A Red Bull reklámokat mindenki ismeri. Azt azonban sokan nem tudják, hogy „szárnyakat adó” energiaitalt népszerűsítő vicces animációk Pécsett készülnek. Ellátogattunk a Cartoon Garage rajzstúdióba, és elbeszélgettünk azokkal, akik az emlékezetes reklámokat készítik.
Ha valaki kimondja, a Red Bull energiaital nevét, két dolog ugrik be egyből az embernek. Az egyik a híres szlogen – A Red Bull szárnyakat ad -, a másik pedig az a sok-sok humoros animációs reklám, melyeken rengeteget nevetnek világszerte. Azt azonban nem mindenki tudja, hogy ezeket a világhírű reklámokat itt Pécsett készítik.
[youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=muZH6FUXhpw” width=”670″]
Takács Erzsébet, a Red Bull reklámokra specializálódott Cartoon Garage gyártásvezetője elmondta, hogy a stúdió már a sokadik névváltáson van túl, kezdetben ugyanis – az 1980-as években – még a Pannónia Filmstúdió leányvállalataként működtek, és olyan híres és népszerű rajzfilmeken dolgoztak, mint például a Trombi és a tűzmanó. Miután azonban a vállalat bezárta vidéki stúdióit, a pécsi stúdió új lehetőséget kapott. Funny Film Kft. néven alakultak újra, mint önálló cég, vezetőjük pedig Hernádi Tibor lett, a Pannónia Filmstúdió korábbi tervezője, akinek olyan klasszikus magyar rajzfilmeket köszönhetünk, mint A hetedik testvér, vagy a Sárkány és papucs.
Ekkor került a képbe a Red Bull is, méghozzá egy szerencsés véletlennek köszönhetően. A Red Bull vezetősége ugyanis készülő reklámfilmjükhöz keresett kreatív csapatot, és épp a Pannónia Filmstúdiónál vártak valakire, aki beszél velük, amikor Hernádi – aki épp befejezett egy munkát – beléjük botlott. Épp ráért, ezért megmutatta nekik munkáit, amitől le voltak nyűgözve. Innentől kezdve kizárólag a pécsi stúdió rajzolja a reklámokat, azonban Hernádi három évvel ezelőtti halála után újra be kellett bizonyítaniuk, hogy nélküle is méltóak a munkára.
De hogy is készülnek ezek a nagyszerű reklámok? Bulyáki Mónika, a stúdió új kreatív vezetője elmondta, hogy kizárólag hagyományos rajz- és animációs technikával dolgoznak, tehát minden képkockát külön-külön rajzolnak meg, minden karaktert és hátteret egyenként színeznek ki.
Először megtörténik az éves találkozó a Red Bull illetékeseivel, ahol megbeszélik, hogy mi lesz annak az évi 10-12 reklámnak az alapötlete, amit aztán később ki kell dolgozniuk. A stúdió ezután az ötletekről megkapja a forgatókönyvet, vagy annak csak egy vázlatos leírását, amit aztán maguk között jól átbeszélnek, megtervezik a hozzájuk illő figurákat és háttereket. Eközben pedig finoman egyéni rétegeket, saját ötleteket is beleszőnek a készülő reklámba.
Bulyáki ehhez hozzátette, hogy régen a Red Bull sokkal kevésbé kötötte meg a kezüket, mint ma, ugyanis sok olyan pikáns és meredek ötletük nem kerülhet már be a rajzfilmekbe, melyeket pár éve még díjaztak a vállalatnál. Ma már túl korrektnek kell lenni, mondta. A másik fontos változás a reklámokban, hogy sokkal komplexebb és részletesebb stílust követelnek meg, a régi bájosan egyszerű, tiszta rajzokra ma már nincs igény.
Ezután következik az igazi rajzolás, ipari mennyiségben. A 15-20 másodperces filmek szereplőinek „nagy léptékű” mozgását négy rajzoló készíti el, ezeknek a mozgásoknak a lepuhítása, finomítása pedig az úgynevezett kulcsrajzolók és fázisrajzolók dolga. Egyből pedig nem sokszor jön össze a kész mű, rengetegszer kell újra- és újrarajzolni egyes figurákat, vagy háttereket. Épp ezért nem meglepő, hogy egy ilyen rövidke reklám elkészítése másfél hónapba telik.
A Red Bull reklámokat több mint 30 országban vetítik, Bulyáki pedig elmondta, hogy sok olyan ország-specifikus reklámot is készítenek, melyek története nem változik ugyan, a részletek viszont igen. Ottjártunkkor éppen egy Brazíliában vetítendő reklám hátterét rajzolták.