Aláírták a pécsi Zsolnay Porcelánmanufaktúra befektetői szerződését a Zsolnay Kulturális Negyedben. A szír származású, hazánkban élő Bachar Najari és Páva Zsolt, Pécs polgármestere arab nagykövetek előtt szentesítette a kontraktust.
A pécsi önkormányzat nemrégiben döntött úgy, hogy a Zsolnay Porcelánmanufaktúra 74,5 százalékos részesedését értékesíti a pályázati kiírásra jelentkező Bachar Najarinak. A üzletembernek a megállapodás szerint 180 millió forintot a szerződés aláírását követő öt napon belül kell kifizetnie, de a befektetői vállalás szerint 200 millió forintos, visszavonhatatlan bankgaranciát, valamint 500 millió forintos tőkejuttatást biztosít a Zsolnaynak.
Az algériai, jemeni, jordániai, palesztinai, kuvaiti és líbiai diplomaták, nagykövetek gyűrűjében pénteken megtartott ceremónián Páva Zsolt, Pécs polgármestere elmondta: a gyár sikeres időszaka a II. világháborúval megtört, s a rendszerváltást követően sem tudta visszaszerezni régi fényét. A cél most az, hogy ezt visszaszerezze, szeretné, ha a gyárlapító Zsolnay Vilmos az lenne Pécsnek, mint Mozart Salzburgnak. Ehhez a munkához a város, az önkormányzat minden segítséget megad – emelte ki.
Budai Gyula, a Vidékfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára kiemelte: a kormány keleti nyitásának is megfelel a mai aláírás, azt kérte, hogy a város őrizze meg a hungarikumot. Bízik abban, hogy minél több hasonló esemény lesz a jövőben.
Bachar Najari beszédében pedig kitért rá: harminc évvel ezelőtt járt Pécsen még diákként, örömmel tért ide vissza. Mint mondta, ő egy igazi hungarikumot szeretne megmenteni, nem üzletként tekint a Zsolnay-gyárra, a pécsiekkel szeretne közösen dolgozni.
Ahmad Abdul Razek palesztin nagykövet mindehhez még hozzátette: egy régi iszlám technológiát elevenített fel annak idején a Zsolnay-gyár, így már a régmúltba visszanyúlik a magyar és az iszlám kultúra közötti kötődés. Úgy látja, más arab befektetők is követni fogják Bachar Najari példáját.
A befektető lapunknak adott exkluzív interjúban elmondta, miközben idehaza is szeretnének erősíteni, a közel-keleti mellett az orosz piacot is meghódítanák az elittermékkel, különleges porcelánokkal, de más utat is látnak maguk előtt.
Szerinte az elmúlt években nagyon elhanyagolták a márkanév marketingjét, külföldön alig ismerik a Zsolnayt, éppen ezért e téren is fejleszteni szeretnének.
– A névvel alig találkozni, reklám nincs, a weboldal is épphogy működik, a prospektusokból alig van – mondta az új befektető, aki szerint e területen kell nagy változást elérni a sikeres üzlet érdekében.
– A jelenlegi gazdasági helyzetben ez nem könnyű, de abban bízunk, hogy az önkormányzat és a kormány is bizonyos tekintetben segíti a munkánkat – mondta. – A Zsolnay hungarikum, amit meg kell menteni, meg kell őrizni. Biztos vagyok benne, hogy sikerülni fog, csak sokat kell ezen dolgozni.
A következő félévben történik meg a szervezeti átalakítás, várhatóan a struktúra megváltozik, de Najari szerint a jó szakemberekre mindenképpen szükségük lesz, sőt – latolgatott – , amennyiben sikerül felpörgetni a gyárat, akkor létszámbővítésről is lehet szó.