Összesen több mint 750 millió forintos uniós forrást nyert Pécs arra a célra, hogy kidolgozza a kötött pályás közlekedés kiépítésének részleteit, s kitalálja, hogyan jöhet létre egy új nagy, központi busz- és vasúti pályaudvar. A tanulmányok elkészítése másfél évet vehet igénybe.
Mint arról korábban beszámoltunk, az ,,Intermodális közösségi közlekedési csomópont kialakítása Pécsett” és a ,,Kötött pályás közösségi közlekedési hálózat kialakítása Pécsett” címet viselő megvalósíthatósági tanulmányokra nyerte el az összeget az önkormányzat. A hosszadalmas szakmai vizsgálatok után kiderülhet, milyen módon érdemes nekiállni Pécs közösségi közlekedésének újragondolásához; például hogyan érdemes kiépíteni egy új vasúti- és buszközlekedési csomópontot, s hogyan lehet létrehozni a kötött pályás közlekedés alapjait.
Mint azt Páva Zsolt az összesen 100 milliárd forintba is belekerülő két óriásprojekt elindítását is jelentő támogatási szerződések ünnepélyes aláírása után kijelentette: Pécs közösségi közlekedését alapjaiban megváltoztató lehetőségek nyíltak meg a forrás elnyerésével.
A polgármester aláhúzta: nem azt oldják meg a jelenlegi támogatások, hogy öt éven belül új főpályaudvar épüljön, vagy villamos közlekedjen Pécsett, hanem első körben azt vizsgálják, milyen módon lehet a város tömegközlekedését új alapokra helyezni.
Merza Péter, a Pécsi Városfejlesztési Kft. ügyvezetője azt mondta, a mostani pályázatok után mintegy másfél éves munka indul. Ezen idő alatt megvalósíthatósági tanulmányok és költség-haszon elemző vizsgálatok indulnak. A munka lezárultával láthatnak hozzá egy újabb pályázat elkészítéséhez. Ez utóbbi tétje azonban már az lesz, hogy a város akár 85 százalékos uniós támogatást kapjon a közösségi közlekedésünk teljes újragondolásáról szóló 100 milliárdos tervek megvalósítására.
A részletekkel kapcsolatban Páva Zsolt elmondta: elsősorban a város északi-déli és keleti-nyugati tengelyének közösségi közlekedését javítanák. Akár részben vagy egészben a föld alá kerülhetne a várost kettészelő vasút, kötött pályás elővárosi vonalak jöhetnek létre, s a legnagyobb vasúti- és buszállomások összevonásával új nagypályaudvarok jöhetnek létre.
Hogy a tervekből mikor lehet valóság, ma még nem tudni. Ha a pécsi tanulmányokat brüsszeli siker követi, 4-10 éven belül kezdődhet meg az 5-7 éves munka.