A kormány álláspontja szerint nem csak a pénzen múlik, hogy a hazai borok mind szélesebb körben ismertté váljanak, minél többen igyák a magyar föld nedűjét. Utánajártunk, a pécsi és a város környékén termelő borászok mire, hogyan költenének?
Minden segítséget megígért a kormány részéről Lázár János, a miniszterelnökséget vezető államtitkár ahhoz, hogy a magyar borok világhírűvé válhassanak. Azt mondta, a bormarketing, azaz a minőségi magyar borok ismertebbé tétele bel- és külföldön nem pénzkérdés, mivel erre rendelkezésre állnak az anyagi források.
Az államtitkár hangsúlyozta: Magyarországnak borbarát kormánya van, amely gondolatvilágában és érzelmeiben a vidéket és az agráriumot képviselő, a borászokat tisztelő kormány.
A Pécsen és a város környékén termelő borászok szerint reklámokkal, óriásplakátokkal kellene jobban népszerűsíteni a helyi borokat. Úgy vélik ugyanis, hogy ezek bármennyire is jó minőségűek, mégis csak Pécsett vagy a régióban ismerik őket. A reklámokhoz viszont külső segítséget várnak.
Radó István például csaknem harminc éve borászkodik Pécsett. Leginkább cirfandliból készít nedűt, évente négyezer palackkal állít elő.
– Nekünk igazán az volna a segítség, ha abban kapnánk támogatást, hogy a pécsiek borát országosan megismerjék és keressék – mondja Radó.
Győrffy Zoltán borászati szakújságíró szerint a pécsi borokat még eredményesebben lehetne népszerűsíteni, ha szövetkezetbe tömörülnének a borászok.
– Nem 62 borásznak kellene talpalnia és utánajárnia, hanem egy profi szervezet tudná képviselni az ő érdekeiket. Akár marketingben, akár értékesítésben sokkal hatékonyabban, sokkal olcsóbban lehetne, és akár a bor árában is meg tudna jelenni, ezáltal könnyebben kerülhetne a polcokra is – vélekedik Győrffy.
Pécsett a 62 borász évente csaknem egymillió palack bort állít elő, viszont szinte csak Pécsett vagy a régióban ismerik e nedűket.