Közeleg az április, vagyis az iskolai beiratkozások időszaka. Ám ha szülőként nem a hagyományos iskolák, hanem inkább az alternatív sulik közül szeretnénk szemezgetni, akkor sincs könnyű dolgunk, hiszen nagyon nehéz eligazodni az intézmények világában. A teljesség igénye nélkül összeszedtük a pécsi alternatív lehetőségeket és eláruljuk, miben is különböznek a hagyományos iskoláktól.
Milyen csoportok léteznek?
Csoportosíthatjuk az iskolákat fenntartó alapján. Vannak olyan intézmények, amelyeket az állam tart fent, az iskolák nagy része ide tartozik. Ezen kívül vannak a felsőoktatási intézmények által fenntartott köznevelési intézmények (Pécsett például az I-es Gyakorló, a Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, illetve a PTE Babits Mihály Gimnázium) és vannak az egyházak, a nemzetiségi önkormányzatok, magánfenntartók, magánszemélyek, civil szervezetek, alapítványok vagy egyesületek által fenntartott intézmények – egy szóval magániskolák.
Csoportosíthatjuk az iskolákat továbbá pedagógiai program alapján. Ezek szerint vannak olyan intézmények, amelyek a minisztérium által elfogadott alaptantervből indulnak ki, de vannak olyan sulik is, amelyek elfogadtattak valamilyen alternatív pedagógiai programot, és eszerint működnek.
Miben más az alternatív program?
Az alternatív iskolák elsősorban abban különböznek a hagyományos intézményektől, hogy személyiségközpontú program alapján működnek, vagyis a gyerekek sokféleségét alapvetőnek tekintik – a közösségépítésre és a szociális képességek fejlesztésére helyezik a hangsúlyt inkább, mint a lexikális tudás átadására, vagy a tananyagközpontú tanításra. A hagyományos állami iskolák ingyenesek, viszont nagy minőségbeli különbségek lehetnek köztük és az alternatív iskolák között. Ez utóbbit a tanulmányi vagy viselkedésbeli problémákkal küzdő, illetve a kiemelkedően tehetséges gyerekeknek ajánlják leginkább a szakemberek.
Korábban már összegyűjtöttük a speciális nevelési igényű, mozgás- és szellemi sérült gyerekek számára fenntartott, felzárkóztató, képességfejlesztő, oktató intézményeket Pécsett, ezeket IDE kattintva lehet elolvasni. Ezúttal pedig, bár pedagógiai program alapján csak egy magániskola működik Pécsett, a teljesség igénye nélkül összeszedtünk néhány alternatív iskolát, amelyek valamilyen szinten eltérnek a hagyományos állami iskoláktól.
Budai-Városkapu Iskola
Korszerű, a mindennapi életben hasznosítható, továbbépíthető műveltséget adnak az állami fenntartású Budai-Városkapu Iskolában. Hitvallásuk szerint segítik a munkába állást, a tanulók magatartásának, viselkedésének és személyiségének alakítását. Támogatják a civil kezdeményezéseket, közéleti programokat. Az iskolában integrált oktatás-nevelés, valamint kompetencia alapú oktatás folyik matematika, szövegértés, szövegalkotás, szociális- és életpálya-építés területeken. Ezek mellett emelt szintű testnevelés és angol nyelvi oktatás is van az iskolában
Mandulafa Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Az alternatív pedagógiai módszerekkel működő pécsi magániskola, a Waldorf Általános Iskola alapelve, hogy az ott tanuló gyermek személyiségét engedjék kibontakozni, segítsék a gyerekekben rejlő tehetséget és értékeket felszínre hozni. Az oktatás és az iskolai élet szervezése, az óra- és napirendek kialakítása igen változatos, általában az életkori sajátosságokra és a tanítás ritmusára épül. Tantárgyak helyett szakórák (művészet, elmélet, gyakorlat) és epochális tantárgyak (matematika, kémia, fizika, földrajz) vannak. Bővebb információért kattintson IDE.
Koch Valéria Iskolaközpont
Az intézmény fenntartója a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata. A Koch Valéria egy német nemzetiségi intézmény, olyan modern nemzetiségi politikát képvisel, amely az európaiság gondolatát is magában hordozza. A pedagógusok rendszeresen továbbképzéseket tartanak a népismeret, a német nyelv és irodalom, illetve a német nyelvű szaktárgyi oktatás keretében pécsi pedagógusoknak, és többen írnak tankönyveket nemzetiségi iskolák számára. A Pécsi Tudományegyetem nemzetiségi szakos hallgatóinak pedig gyakorló iskolaként működik több tárgyból.
I. Számú Általános Iskola – Apáczai ÁNK
Az állami fenntartású ANK I. Számú Általános Iskolában van angol nyelvi, német nemzetiségi, emelt óraszámú vizuális és táncos osztály is. Ebben az iskolában nyomokban a Montessori-elvek alapján is oktatnak, vagyis az órákon az eszközhasználatban és az önellenőrzés beépítésében fellelhetjük a Montessori-módszer néhány alapelvét, vagyis a pedagógiai erkölcsöt, szabadságot, önfejlődést, problémák önálló megoldását, a felfedezés örömét, önállóságot, önfegyelmet és mély érzelmekre nevelést. IDE kattintva olvashat többet a suliról.
Miroslav Krleža Horvát Iskola
Az iskola az Országos Horvát Önkormányzat által fenntartott többcélú közoktatási intézményként működik. Mint ilyen, alapfeladatokat lát el a gyermekek oktatása, nevelése terén. Jól szolgálja a városi és a tágabb beiskolázási körzetben lakó horvátság igényeit, azáltal, hogy anyanyelven történő oktatást-nevelést biztosít a felnövekvő nemzedék számára. A program szerves részét képezi a nemzetiség kultúrájának, hagyományainak megismerése, a tradíciók ápolása, a népművészeti jellegzetességek ismerete, tanulása (néptánc, népzene). A régióban bázisintézményként működik, s a nyelvoktató iskolák számára biztosít helyet és szakembereket. A PTE Szlavisztikai Tanszékkel kooperációban dolgoznak. ITT megtekinthetjük az iskola bővebb pedagógiai programját.